Aflevering 20
Michel van Baal - TU Delft

Connect – #020 met Michel van Baal

Hoe is het om met wetenschappers te werken die hun eigen nieuws niet zien? En hoe balanceer je tussen controle en sympathie als het gaat om woordvoering. En waarom is populistische framing zo anders dan reguliere framing? Dat en zoveel meer bespreken wij met onze gast Michel van Baal. Hoofd in-en externe communicatie bij de TU Delft. Luister via iTunes, Spotify of Soundcloud.

Gehoord in de uitzending
  • Je moet kijken hoe je met al die kikkers (wetenschappers) in de kruiwagen toch een soort van merk kan maken.
  • De officiële reden voor het geven van een mediatraining is het leren van het geven van een interview. De officieuze reden is dat we in de hoofden van die wetenschappers kunnen kijken om te zien welke verhalen daar zitten.
  • Je kan als communicatie ook een heel belangrijke rol hebben door juist terughoudend te zijn.
  • Ik kan alleen maar de deur dichttrekken en weglopen, dat is mijn enige macht.
  • Een goed interview gaat over twee dingen. De controle over het gesprek. En de sympathie bij de kijker. Bruggetjes zijn een hele goede strategie om de sympathie weg te jagen.
  • Ik had bezwaar tegen het integraal online zetten van het akkefietje met de UWV-woordvoerder omdat media daarmee het interviewdomein onveilig maken.
  • Doe zelf de voorbereiding van het interview. Dan lukt het je veel beter om contact te maken.
  • Er zijn drie fases bij de voorbereiding van een interview. Fase 1: Verkennen, wat heb jij nodig, wat heb ik te bieden? Kunnen we een deal maken? Fase 2: Welke voorbeelden ga ik gebruiken, welke woorden kies ik en welke emotie hebben die woorden? Fase 3: Het moment dat de journalist er al wel is maar nog niet is begonnen. Op dat moment kun je de juiste vragen in het hoofd planten van de journalist.
  • Wij van communicatie moeten beter uitleggen wat we doen en waarom we het doen.
  • We zeggen dat we van de dialoog zijn, maar als het over ons eigen vak gaat, dan vind ik dat nogal matig.
  • Als je als woordvoerder heel veel moet woordvoeren, dan doe je eigenlijk je werk niet goed.
  • Het wegmanagen van zaken die je moet uitleggen is een van de belangrijkste kwaliteiten van een goede woordvoerder.
  • Framing is een communicatietechniek waarin je drie duidelijke rollen hebt: de Held (jezelf), schurk (tegenstander)  en slachtoffer (het volk).
  • Framing creeërt cynisme. En cynisme is een voedingsbodem voor populisme.
  • Populisten framen anders. Die maken van zichzelf het slachtoffer. Een echte populist maakt een leraar maatschappijleer een schurk. En vervolgens is het volk de held. En daarom denkt bijvoorbeeld een wetenschapper: aan dat debat ga ik niet meer beginnen. En zo heeft een populist het debat voor zichzelf.
  • Een van mijn belangrijkste vragen is: Hoe wapen ik mensen tegen de populistische discussie. 1 valkuil moet je daarin vermijden: “het jijbakken”.
  • Bij populisten heb je drie groepen: 1. provocateurs, die interesseert het geen bal. Die willen rellen en lekker bij Jinek zitten en het systeem jennen. Als je weet hoe journalistiek werkt is dat supermakkelijk. Die moet je negeren. De 2e groep worden gevormd door de machtsdenkers, die zijn heel bewust bezig met de journalistiek te manipuleren. Met hen heeft het geen zin om in discussie te gaan. De derde groep wordt gevormd door teleurgestelde burgers die zich in de steek gelaten voelen. Met die mensen moet je in gesprek gaan. Als je jezelf écht openzet. Maar de meeste aandacht gaat uit naar die eerste twee groepen.
  • Het is relatief eenvoudig om ergens deskundig in te worden. De journalistiek is al heel snel tevreden over het level van deskundigheid.
Gehoord in de uitzending
  • Je moet kijken hoe je met al die kikkers (wetenschappers) in de kruiwagen toch een soort van merk kan maken.
  • De officiële reden voor het geven van een mediatraining is het leren van het geven van een interview. De officieuze reden is dat we in de hoofden van die wetenschappers kunnen kijken om te zien welke verhalen daar zitten.
  • Je kan als communicatie ook een heel belangrijke rol hebben door juist terughoudend te zijn.
  • Ik kan alleen maar de deur dichttrekken en weglopen, dat is mijn enige macht.
  • Een goed interview gaat over twee dingen. De controle over het gesprek. En de sympathie bij de kijker. Bruggetjes zijn een hele goede strategie om de sympathie weg te jagen.
  • Ik had bezwaar tegen het integraal online zetten van het akkefietje met de UWV-woordvoerder omdat media daarmee het interviewdomein onveilig maken.
  • Doe zelf de voorbereiding van het interview. Dan lukt het je veel beter om contact te maken.
  • Er zijn drie fases bij de voorbereiding van een interview. Fase 1: Verkennen, wat heb jij nodig, wat heb ik te bieden? Kunnen we een deal maken? Fase 2: Welke voorbeelden ga ik gebruiken, welke woorden kies ik en welke emotie hebben die woorden? Fase 3: Het moment dat de journalist er al wel is maar nog niet is begonnen. Op dat moment kun je de juiste vragen in het hoofd planten van de journalist.
  • Wij van communicatie moeten beter uitleggen wat we doen en waarom we het doen.
  • We zeggen dat we van de dialoog zijn, maar als het over ons eigen vak gaat, dan vind ik dat nogal matig.
  • Als je als woordvoerder heel veel moet woordvoeren, dan doe je eigenlijk je werk niet goed.
  • Het wegmanagen van zaken die je moet uitleggen is een van de belangrijkste kwaliteiten van een goede woordvoerder.
  • Framing is een communicatietechniek waarin je drie duidelijke rollen hebt: de Held (jezelf), schurk (tegenstander)  en slachtoffer (het volk).
  • Framing creeërt cynisme. En cynisme is een voedingsbodem voor populisme.
  • Populisten framen anders. Die maken van zichzelf het slachtoffer. Een echte populist maakt een leraar maatschappijleer een schurk. En vervolgens is het volk de held. En daarom denkt bijvoorbeeld een wetenschapper: aan dat debat ga ik niet meer beginnen. En zo heeft een populist het debat voor zichzelf.
  • Een van mijn belangrijkste vragen is: Hoe wapen ik mensen tegen de populistische discussie. 1 valkuil moet je daarin vermijden: “het jijbakken”.
  • Bij populisten heb je drie groepen: 1. provocateurs, die interesseert het geen bal. Die willen rellen en lekker bij Jinek zitten en het systeem jennen. Als je weet hoe journalistiek werkt is dat supermakkelijk. Die moet je negeren. De 2e groep worden gevormd door de machtsdenkers, die zijn heel bewust bezig met de journalistiek te manipuleren. Met hen heeft het geen zin om in discussie te gaan. De derde groep wordt gevormd door teleurgestelde burgers die zich in de steek gelaten voelen. Met die mensen moet je in gesprek gaan. Als je jezelf écht openzet. Maar de meeste aandacht gaat uit naar die eerste twee groepen.
  • Het is relatief eenvoudig om ergens deskundig in te worden. De journalistiek is al heel snel tevreden over het level van deskundigheid.
Links
Connect met Michel op Twitter.

Connect met Michel op Twitter en hij praat waarschijnlijk terug.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!