Aflevering 23
Connect - Bert van Loon over B2B Content Marketing

Connect – #023 Met Bert van Loon


In deze 23e aflevering is bij ons te gast: Bert van Loon, co-founder van Content Marketing Fast Forward en B2B Contentmarketingstrateeg. Hoe snel gaat het contentmarketingvakgebied vooruit? Wat kan en moet er echt beter? En wat gaat Content Marketing Fast Forward in de toekomst brengen? Luister via iTunes, Spotify of Soundcloud.

Gehoord in de uitzending
  • Allerlei beroepen in de wereld vertellen niet wie hun klanten zijn.Ik val in die groep. Ik vind het claimen van wat je voor klanten gedaan hebt zo weinig aan. Kijk naar het verschil van Rijkaard bij Sparta versus Barcelona.
  • Het grote deel van mijn werk is niet antwoorden geven maar juist vragen stellen. Klanten zijn vaak slecht in staat om hun eigen probleem te definiëren. De rol van elke strateeg is doorvragen waar het pijn voelt. Ik waardeer klanten die de ruimte geven om die vragen te laten stellen. Of dat zo is, voel je vreselijk snel.
  • We zijn in dit vakgebied goed in contentcreatie maar we zijn er nog niet goed genoeg in om echt marketeers te zijn. We moeten onszelf de vraag stellen: “Welk businessdoel dienen we”. Als we die vraag stellen en wat ambitieuzer zijn dan krijgen we zelf een serieuze plek aan de tafel.
  • We moeten uitkijken dat we als contentmarketeers niet een contentburcht bouwen waar niemand in mag.
  • “Brands become media” is een mooie kreet die we al lang horen, maar misschien is het niet voor iedereen weggelegd. Maar op beperkte schaal vind ik het wel ideaal dat bedrijven het nastreven.
  • Campagnecontent vind ik daarom volstrekt valide. Als ik de audience maar wel goed begrijp.
  • Ik gebruik maturity-modellen als gereedschap om voor klanten te bepalen: “Waar sta je, en wat is haalbaar?”.
  • De verantwoordelijkheid van bureaus zit op het het snijvlak van inspireren en prikkelen enerzijds en het halen van reële resultaten aan de andere kant.
  • In B2B vind ik de ROI-discussie eigenlijk niet zo’n heel groot vraagstuk. Ik gebruik in die discussie vaak de term “end deliverable”. Wat is nou klaar als ik klaar ben?
  • Nederland is ver op het gebied van contentmarketing. We hebben ook echt een historie en cultuur van media bouwen en vercommercialiseren. Dat is echt heel bijzonder. Die combinatie van cultuur en handel is echt bijzonder.
  • Schaalgrootte, Innovatie-adoptiecultuur en de toegang tot de Engelse taal bepalen de snelheid van volwassenheid in dit vakgebied. 
  • Áls het in Zuid-Europa creatief is, dan is het ook echt creatief. 
  • Het enige wat we minder hebben dan de Amerikanen, is dat we schaalgrootte missen. Dat maakt soms ook dat we wat klein (moeten) denken.
  • We zullen naar businessmodellen toe moeten waar beloning voor resultaat onderdeel van het model is.
  • Als je geen inzicht krijgt in de data wordt dat echter lastig. 
  • Ik sprak laatst iemand: “Mijn best scorende content is een excelsheet met 4000 regels” Soms is saai goed en werkt het.
  • Top-funnel missen we gewoon reclame-DNA. Daarin zijn we veel te braaf.
  • B2B Contentmarketing voegt sales en marketing wat meer samen in hetzelfde proces. Dat maakt het misschien wat bevatbaarder. 
  • Wat ik wel eens succesvol gedaan heb bij een klant is een envelop met een ontslagbrief. Mensen komen dan soms in een mindset dat ze alle bagage van remmingen kwijt zijn.
Connecten met Bert

Spreek Bert vooral aan op LinkedIn.

Gehoord in de uitzending
  • Allerlei beroepen in de wereld vertellen niet wie hun klanten zijn.Ik val in die groep. Ik vind het claimen van wat je voor klanten gedaan hebt zo weinig aan. Kijk naar het verschil van Rijkaard bij Sparta versus Barcelona.
  • Het grote deel van mijn werk is niet antwoorden geven maar juist vragen stellen. Klanten zijn vaak slecht in staat om hun eigen probleem te definiëren. De rol van elke strateeg is doorvragen waar het pijn voelt. Ik waardeer klanten die de ruimte geven om die vragen te laten stellen. Of dat zo is, voel je vreselijk snel.
  • We zijn in dit vakgebied goed in contentcreatie maar we zijn er nog niet goed genoeg in om echt marketeers te zijn. We moeten onszelf de vraag stellen: “Welk businessdoel dienen we”. Als we die vraag stellen en wat ambitieuzer zijn dan krijgen we zelf een serieuze plek aan de tafel.
  • We moeten uitkijken dat we als contentmarketeers niet een contentburcht bouwen waar niemand in mag.
  • “Brands become media” is een mooie kreet die we al lang horen, maar misschien is het niet voor iedereen weggelegd. Maar op beperkte schaal vind ik het wel ideaal dat bedrijven het nastreven.
  • Campagnecontent vind ik daarom volstrekt valide. Als ik de audience maar wel goed begrijp.
  • Ik gebruik maturity-modellen als gereedschap om voor klanten te bepalen: “Waar sta je, en wat is haalbaar?”.
  • De verantwoordelijkheid van bureaus zit op het het snijvlak van inspireren en prikkelen enerzijds en het halen van reële resultaten aan de andere kant.
  • In B2B vind ik de ROI-discussie eigenlijk niet zo’n heel groot vraagstuk. Ik gebruik in die discussie vaak de term “end deliverable”. Wat is nou klaar als ik klaar ben?
  • Nederland is ver op het gebied van contentmarketing. We hebben ook echt een historie en cultuur van media bouwen en vercommercialiseren. Dat is echt heel bijzonder. Die combinatie van cultuur en handel is echt bijzonder.
  • Schaalgrootte, Innovatie-adoptiecultuur en de toegang tot de Engelse taal bepalen de snelheid van volwassenheid in dit vakgebied. 
  • Áls het in Zuid-Europa creatief is, dan is het ook echt creatief. 
  • Het enige wat we minder hebben dan de Amerikanen, is dat we schaalgrootte missen. Dat maakt soms ook dat we wat klein (moeten) denken.
  • We zullen naar businessmodellen toe moeten waar beloning voor resultaat onderdeel van het model is.
  • Als je geen inzicht krijgt in de data wordt dat echter lastig. 
  • Ik sprak laatst iemand: “Mijn best scorende content is een excelsheet met 4000 regels” Soms is saai goed en werkt het.
  • Top-funnel missen we gewoon reclame-DNA. Daarin zijn we veel te braaf.
  • B2B Contentmarketing voegt sales en marketing wat meer samen in hetzelfde proces. Dat maakt het misschien wat bevatbaarder. 
  • Wat ik wel eens succesvol gedaan heb bij een klant is een envelop met een ontslagbrief. Mensen komen dan soms in een mindset dat ze alle bagage van remmingen kwijt zijn.
Links
Connect met Michel op Twitter.

Spreek Bert vooral aan op LinkedIn.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!