Aflevering 24

Connect - Freek Staps van ANP

Connect – #023 Met Freek Staps


Hoe gaat het met de reputatie van de journalistiek? Waar zit de ontwikkeling binnen nieuwsredacties? En wat is de toekomstige positie van het ANP in het huidige medialandschap? Dat – en zoveel meer – bespreken wij vandaag met de hoofdredacteur van het Algemeen Nederlands Persbureau: Freek Staps.Luister via iTunes, Spotify of Soundcloud.

Gehoord in de uitzending
  • 24 uur per dag bewaken mensen het nieuws. 
  • ANP is als in water in bier, een bouwsteen in je nieuwsvoorziening.
  • We vinden het fijn als we tegen elkaar zeggen dat we journalisten niet zo vertrouwen, blijkt helemaal niet in Nederland.
  • Consumenten hebben nog nooit zoveel nieuws tot zich genomen als in deze tijd.
  • Je hoeft op straat mensen maar aan te schieten en de meeste mensen weten drie ministers te noemen. Dat is best knap.
  • Waar de media zich het felst tegen elkaar afzetten, in die landen zie je dat nieuwsconsumenten het meest kritisch zijn. Zo heb je een schoolplein vol met kinderen die tegen elkaar zeggen: “ Jij bent stom” 
  • Als je aan een Duitser vijf Nederlandse kranten laat lezen, en hem vraagt die van elkaar te laten onderscheiden, dan vindt ie dat gigantisch moeilijk.
  • Uitgevers zouden wel gek zijn als ze niet op de branded content golf stappen. Zij weten als geen ander hoe ze een verhaal moeten vertellen en hoe zij een publiek moeten bereiken.
  • Vernieuwing loopt vaak stuk omdat leiders niet uit een vernieuwende traditie komen. 
  • Talpa zal bij ons nooit voorrang kunnen krijgen. 
  • De markt is veel verder dan de meeste mediabedrijven, dat is een reden waarom innoveren best makkelijk is.
  • Bij ANP is aangewakkerde durf. Er is behoefte om iets te doen, maar wat en hoe is moeilijk.
Connecten met Freek

Spreek Freek vooral aan op LinkedIn.

Gehoord in de uitzending
  • 24 uur per dag bewaken mensen het nieuws. 
  • ANP is als in water in bier, een bouwsteen in je nieuwsvoorziening.
  • We vinden het fijn als we tegen elkaar zeggen dat we journalisten niet zo vertrouwen, blijkt helemaal niet in Nederland.
  • Consumenten hebben nog nooit zoveel nieuws tot zich genomen als in deze tijd.
  • Je hoeft op straat mensen maar aan te schieten en de meeste mensen weten drie ministers te noemen. Dat is best knap.
  • Waar de media zich het felst tegen elkaar afzetten, in die landen zie je dat nieuwsconsumenten het meest kritisch zijn. Zo heb je een schoolplein vol met kinderen die tegen elkaar zeggen: “ Jij bent stom” .
  • Als je aan een Duitser vijf Nederlandse kranten laat lezen, en hem vraagt die van elkaar te laten onderscheiden, dan vindt ie dat gigantisch moeilijk.
  • Uitgevers zouden wel gek zijn als ze niet op de branded content golf stappen. Zij weten als geen ander hoe ze een verhaal moeten vertellen en hoe zij een publiek moeten bereiken.
  • Vernieuwing loopt vaak stuk omdat leiders niet uit een vernieuwende traditie komen. 
  • Talpa zal bij ons nooit voorrang kunnen krijgen. 
  • De markt is veel verder dan de meeste mediabedrijven, dat is een reden waarom innoveren best makkelijk is.
  • Bij ANP is aangewakkerde durf. Er is behoefte om iets te doen, maar wat en hoe is moeilijk.
Links
Connect met Freek

Spreek Freek vooral aan op LinkedIn.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!