1173 blogs in 4,5 jaar tijd: De 7 belangrijkste lessen.

Blog
Opinie
Jos Govaart
12-05-2014
Inmiddels is dit ons 1173e blog. Best veel. Vertaal dat maar eens naar arbeid. Laten we er vanuit gaan dat een gemiddeld blog 1,5 uur inspanning kost, een voorzichtige inschatting. Dat betekent dat er minimaal 1759,5 uur in dit blog zit. Dat zijn 220 werkdagen. 2014 kent bijvoorbeeld 261 werkdagen. Dus in totaal hebben we bijna een jaar arbeid in deze site zitten. En dan heb ik het nog niet eens over de technische kant van de site. Levert dat dan op? Ja. Ik denk dat onze positie in Google, het aantal leads en het klantenportfolio duidelijke metrics zijn die betekenis hebben. De ROI van contentmarketing is hiermee dus aangetoond. Waarom is het dan toch vrij lastig om dit voor elkaar te krijgen bij grotere organisaties?

Natuurlijk is bloggen voor een bureau van 12 man wat anders dan content produceren voor een grote corporate. Dat realiseer ik me echt. Toch denk ik dat er een aantal universele lessen te leren zijn vanuit de wijze waarop wij omgaan met ons blog.

Opdracht van de directie
Waarom werkt ons blog? Ik denk dat de belangrijkste reden vrij simpel is. Jody en ik "zijn de baas". Vanaf dag 1 vinden we onze eigen PR belangrijk. En dus willen we zichtbaar blijven. Niet door op elke trein te springen met nieuwe trends. Maar vooral om voor andere PR-professionals als filter te dienen.

Geef een podium!
Hadden we harde doelstellingen met ons blog? Dat is maar net op welke manier je dat bekijkt. We begonnen met 30 bezoekers per dag. Dat was erg weinig. Waarschijnlijk waren we dat zelf, wat familie, oud-collega's en vrienden. Dat was het wel. Ons doel was helder: Wij wilden een PR-bureau neerzetten dat het verschil maakte. Wij geloofden in content. En dus hadden we meer publiek nodig. En daarom werden de 5 Q's met en de PR-Klaagmuur geboren. Bij de 5 Q's stelden we vragen aan vakgenoten. Wat inspireerde hen, wat hield hen bezig? De PR-Klaagmuur was lang één van de bestbezochte onderdelen van ons blog. Interviews met journalisten en bloggers over hoe onze branche het deed. Een beetje zelfspot. Maar veel journalisten kregen er toch een glimlach van. En een podium.

De spiegel
Je moet ook regelmatig in de spiegel kijken. Als wij kritisch naar onszelf kijken, dan was het afgelopen jaar niet ons meest inventieve blogjaar. Qua statistieken ging het prima maar toch was er genoeg aan te merken. Onze site deed het mobiel voor geen meter. Dat is het eerste wat we hebben aangepakt. Ook misten we de vaste formats. Daarom ben ik blij dat Jody met het idee kwam om een interviewserie te starten met Nederlanders die in het buitenland actief zijn in de PR. En je kunt in de nabije toekomst nog meer van ons verwachten. We zullen ook meer variëren in type content. Opinie, interviews, cases en praktische tips zullen elkaar afwisselen.

Analytics, analytics!
Ik had het al even over die doelstellingen. Je moet dingen meten om te verbeteren. Ik kan mezelf echt verliezen in het kijken naar analytics. Welke blogs worden gedeeld via Social Media? Welke blogs blijken met name in de long tail uitstekend te scoren? Voor welke blogs nemen mensen nu echt de tijd? Allemaal interessante insights om te bekijken. We hebben bij Coopr ook een eenvoudige nieuwsbrief. Die doets niets meer dan de blogs van afgelopen week uitpoepen. We kunnen in Mailchimp zien wie onze trouwe lezers zijn. Ook daar kijken we naar. Welke artikelen klikken zij aan als ze de mails openen? Allemaal data die ons helpen om de blogs nóg beter te maken.

Dagelijkse gesprekken met klanten
Voor mij vormen de állerbelangrijkste bronnen van inspiratie simpelweg gesprekken met collega's en klanten. Daarom snap ik ook nooit waarom mensen zeggen dat het creëren van content voor B2B organisaties zo moeilijk is. Dan vraag ik me echt af hoe vaak je jouw klanten écht goed spreekt. De onderwerpen liggen dan echt letterlijk op straat.

Maak een rooster
Bij Coopr hebben we een blogrooster. Dat gaat vrijwel altijd goed. Iedereen weet wanneer ie aan de beurt is. Ga je op vakantie? Dan regel je zelf vervanging. Kom je in de knoop met klantendeadlines? Ook dan is het je eigen verantwoordelijkheid dat je zorgt dat er een blog komt. En belangrijk: bloggen staat bij ons in de functieomschrijving. Het is dus gewoon onderdeel van je werk.

Zorg voor een eindredactie
Een stok achter de deur is overal nodig. Iemand die de kwaliteit bewaakt ook. Uiteraard is iedereen vrij om elkaar aan te spreken op de blogs. Het is alleen wel handig als je duidelijk afspreekt wiens formele rol dat is. En het mooie van een stok achter de deur is: je hebt hem vrijwel nooit nodig.

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief