8 geboden voor een succesvol blog

Bij Coopr bloggen we praktisch dagelijks. We vinden het belangrijk om te laten zien wie we zijn, wat we doen en wat we in huis hebben. Toen ik startte bij Coopr ruim drie jaar geleden, waren we met z’n zessen. Toen klommen we met z’n allen wekelijks in de pen. Inmiddels is ons team meer dan verdubbeld, waardoor we nu om de week op zoek gaan naar bloginspiratie. De ene week is het even zoeken, de andere week weet je wel tien topics om over te schrijven. We proberen vaste formats aan te houden. Denk aan de ‘5 tips’, ‘case study’ of ‘interview met’. Dat biedt houvast.

Nuttige tips voor bloginspiratie

In dit licht zag ik vanmorgen een uitgebreide infographic op digitalmarketer.com. Soms is het namelijk gewoon lastig om iets te verzinnen. Deze infographic geeft maar liefst 55 mogelijke startpunten voor een aantrekkelijk blog! Zij hangen dit op aan acht effectieve typen blogs (of geboden ;)). Hieronder een samenvatting.

  1. Wees nuttig

Spreekt voor zich. Met nuttige blogs zet je jezelf neer als autoriteit in jouw vak. Hoe? Bijvoorbeeld met handige lijstjes. Van interessante boeken, onmisbare apps of te volgen ‘goeroes’. Of met een ‘how to’ post. Ook het ontleden van cases biedt nuttige informatie. Zowel eigen cases als die van anderen. En krijg je regelmatig dezelfde vraag van klanten? Dan is dat ook een blog waard, want dat kan duiden op een verandering in de markt.

  1. Wees gul

Geven, geven, geven. Wil je dat je blog groeit? Start dan met het promoten van anderen. Schrijf bijvoorbeeld een blog over iemand die je inspireert en/of aanzien heeft binnen jouw vakgebied. Wees niet bang om die persoon even te informeren hierover. Daar kan enkel iets goeds uitkomen. Een andere interessante tip is het crowdsourcen van een blog. Vraag 10 influencers om een relevante vraag te beantwoorden in max 100 woorden. Je hebt dan top content én een grote kans dat je blog meer dan eens gedeeld wordt. Gulheid zit ‘m ook in thema’s als ‘meest opvallende video’s’ of ‘artikel van de week’. Bottom line: deel en u zult gedeeld worden ;).

  1. Wees vermakelijk

Dit kan lastig zijn. In ons vak willen we toch vooral informeren. We zullen niet snel voor een parodie of satirisch blog gaan. Zorg er in ieder geval voor dat je blog lekker leest en hier en daar zorgt voor een glimlach en herkenning. Tips? Maak of deel eens een grappige cartoon.

  1. Wees actueel

In ons vak gaan de ontwikkelingen razendsnel. En bij onze klanten is dat vaak niet anders. Een effectief blog speelt in op de actualiteit. Hoe hotter het topic, hoe beter het zal worden gelezen. Maar hoe kom je tot een concreet onderwerp? Denk eens aan het uitproberen van een nieuwe app. Collega Marieke schreef recent een blog over Meerkat. Of doe eens een korte survey over een actueel issue onder concullega’s. Ook een blog over trends in het vak past hier. Bijvoorbeeld Jos’recente blog over native advertising.

  1. Wees menselijk 

Iedereen houdt van een persoonlijke touch. Geef in je blogs inzicht in wie je bent en wat jij (belangrijk) vindt. Een blog is er immers om jouw mening te geven over een bepaald onderwerp, dus schroom niet. Ook is het leuk om een kijkje achter de schermen te bieden van een campagne waar je op dat moment mee bezig bent. Bijvoorbeeld middels een making off video of fotoserie.

  1. Wees commercieel

Bij Coopr zijn onze afgeronde projecten te vinden onder het kopje ‘cases’ op onze website. Maar waarom zou je er geen blog aan wijden om het even extra onder de aandacht te brengen? Successen zijn er immers om te delen. En start er een nieuwe medewerker? Laat hem of haar zich in een blog voorstellen. Ook deelden wij laatst het Coopr-model whitepaper in een blog. By far het best gelezen blog van de afgelopen weken.

  1. Wees controversieel

Niet heel gangbaar bij ons maar het kan zeker wat losmaken. Bedenk vooral heel goed of het bij jouw merk/bedrijf past. Een interessant format hier kan zijn om twee mensen met tegenovergestelde meningen tegenover elkaar te zetten in een online debat. Verschillende standpunten kunnen enorm leerzaam zijn. Ook een open brief past hieronder. Jos deed dit vorig jaar aan vakblad Communicatie, wat een interessante discussie losmaakte.

  1. Wees betrokken/engaging

Wat je geeft, krijg je terug. Hoe meer interactie je zelf zoekt met je publiek, hoe meer je terugkrijgt. Stel eens een vraag in een blogpost en nodig lezers uit om te reageren.

Ben je een fervent blogger of heb je aspiraties daartoe? Lees dan zeker even verder. Het originele artikel biedt nog veel meer tips!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!