2014 in beeld of toch niet?

Blog
PR
Shelly Delwel
16-12-2014
Het einde van het jaar nadert. Een mooi moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. Wat is er gebeurd, wat heb ik bereikt en wat zijn de plannen voor komend jaar? Ook bij media is het tijd voor de jaarlijkse nieuwsoverzichten. Dat vonden de makers van de video 'Zeitgeist 2014' ook of toch niet? Kijk en oordeel zelf.

http://youtu.be/eaf7_JV_S9o

Onverwachtse wending
De video begint met een aankondiging '2014 was a year of..'. Je verwacht dus het jaarlijkse Google overzicht van het afgelopen jaar waar consumenten het meest naar gezocht hebben, maar niets is minder waar. Wanneer je  het huwelijk van William en Kate, orkaan Katrina, de val van Saddam Hussein, het overlijden van Steve Jobs en de overwinning van Lance Armstrong voorbij ziet komen voel je nattigheid. Het duurt heel even voordat je beseft dat dit toch echt niet in 2014 heeft plaatsgevonden. Het roept een bepaalde verwarring op. In eerste instantie denk je dat de makers van de video het niet helemaal op een rijtje hebben, maar zoveel fouten zullen ze toch niet maken in een professionele video?

Inspelen op verwarringsgevoel
Op het einde komt de boodschap hard binnen. 'Je maakt nu mee wat het is om Alhzeimer te hebben'. Boem! Die had ik niet zien aankomen en ik ben er wel even stil van. Maar het verrassende karakter van de video is goed.  De video zet je écht op het verkeerde been, waardoor de uiteindelijke boodschap goed blijft hangen. Eerder blogde mijn collega Arusha ook al over een campagne waarin je jouw vrienden kon taggen in een foto van hen op bijvoorbeeld een festival waar zij helemaal niet geweest waren. Zij zagen zichzelf dus op een foto op dat festival.  Goede insteek die ook effectief is, omdat het op de persoon zelf is gericht. Wat ik zo sterk vind aan deze campagnes van Alzheimer Nederland is dat zij heel goed op het verwarringsgevoel, waar Alzheimer patiënten dagelijks mee te maken hebben, inspelen. Daarbij zijn het internationale gebeurtenissen, zodat deze campagne verder dan onze eigen grenzen kan reiken.

Aandacht voor Alzheimer
Met deze campagne wil Alzheimer Nederland de ziekte beter op de kaart zetten en geld inzamelen. 'Alzheimer is namelijk de meest voorkomende vorm van dementie. Het is geen ouderdomsziekte, maar een hersenziekte met psychiatrische symptomen doordat delen van de hersenen ophouden te functioneren en afsterven', aldus de website van Alzheimer Nederland. Helaas is de oorzaak nog steeds onbekend en zijn er nog geen methoden om de ziekte te stoppen of af te remmen. Op het einde van de video vragen zij de kijker om een directe call to action. Ik zou daaraan nog wel een giro nummer gekoppeld willen zien om het nog makkelijker te maken om te doneren aan dit goede doel, maar het is zeker een video om niet te vergeten!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief