5 tips voor een sterke online presentatie

Blog
Tips & Tricks
Noortje Kleijnen
12-02-2021
Ik weet het nog goed: het was de eerste week in het tijdperk waarin thuiswerken ineens de norm werd, door een toen nog vrij onbekend virus dat rondwaarde. Wij zaten midden in een pitch. Op het moment van presenteren was ik vrij naïef: of ik nu voor een scherm of voor publiek mijn verhaal moest doen, dat varkentje zou ik wel even wassen. 
Kwam ik daar even van terug. Want na het ‘delen van mijn scherm’ vielen vervolgens alle gezichten en daarmee ook de volledige interactie weg. Zat ik ‘gezellig’ tegen mijn scherm te ouwehoeren. Toen pas besefte ik hoe belangrijk het is om te anticiperen op wat er gebeurt aan de andere kant van de kamer. Hoe belangrijk voorbereiding is. Hoeveel verschil een goede presentatie kan maken. Eerder deelden wij al 10 tips voor het geven van een goede presentatie, maar nu we eigenlijk niet meer beter weten, en op afstand werken echt nog wel even de norm zal zijn, ben ik op zoek gegaan naar de beste tips voor het geven van een online presentatie.
 
1. Test je tools
Nu hoef ik denk ik niet meer in te gaan op zaken als een goede internetverbinding. Er zijn veel dingen waar je invloed op hebt, maar je hebt niet altijd zeggenschap over het programma waarin de meeting plaatsvindt wanneer je extern moet presenteren(Google Meet, Teams, Zoom…). Zorg dat je vooraf weet welke tool je gaat gebruiken en test deze. Deel op dat moment bijvoorbeeld ook je scherm en zodat je vooraf weet wat je nog wel en wat niet ‘ziet’ op het moment dat jij gaat presenteren.
 
2. Keep it simple
Maak van je presentatie geen boekwerk. Lezen kunnen ze ná de presentatie in hun eigen tijd wel doen. Op het moment van presenteren wil je een verhaal overbrengen, je presentatie moet dat verhaal ondersteunen, niet het werk voor je doen. Beperk jezelf dus tot een aantal bullets en één krachtige boodschap per slide. Zo blijf je zelf ook lekker to the point.
 
3. Creëer interactie
Ik vraag - mits ze in een rustige omgeving zitten - aan mijn publiek om gewoon hun microfoon (en camera!) aan te houden. Ik benoem daarbij ook dat ze actief mogen reageren en vragen mogen stellen, andersom geeft het mij ook de kans om af en toe op hen te reageren wanneer ik iets ‘hoor’. Interactie creëer je door regelmatig vragen te stellen of actief om feedback te vragen, en dan is het makkelijker als mensen niet eerst nog op zoek moeten naar die muteknop. Wijs daarbij wel iemand aan, een open vraag leidt vaak tot ongemakkelijke situaties (zal ik? Of ga jij? Eindstand: stilte). Let wel: dit is persoonlijk, en deels ook afhankelijk van de grootte van de groep natuurlijk.
 
4. Houd het ‘kort’
Wanneer een meeting een uur duurt, zijn we vaak geneigd om dat uur ook echt met presenteren te vullen. Denk na over een goede ‘timetable’ van dat uur. Dat betekent niet een uur presenteren. Je kan maar zoveel vragen van de spanningsboog van een ander.
 
5. Doe vooral alsof je ‘offline’ aan het presenteren bent
Waarmee ik wil zeggen: maak het niet te ingewikkeld voor jezelf. Doe alsof je die meeting room in loopt waar deze personen graag jouw verhaal willen horen. Zorg voor een ruimte waar je lekker zit en je jezelf prettig in voelt. Kleed je zoals je je normaal zou kleden op kantoor. En geloof in jezelf en je eigen verhaal! 

En wil je écht uitpakken? Verras je publiek door het volledig anders te doen. Een andere setting bijvoorbeeld, of een video waarin je je verhaal uitlegt op ‘locatie’. Mijn ultieme presentatie guru is Andrew Davies, die je tijdens Content Marketing World 2020 meenam in een stuk of wat verschillende omgevingen, zijn presentatie letterlijk op je scherm ‘schreef’ en daarnaast zo’n manier van vertellen heeft, dat je moet blijven luisteren. Laat je dus vooral inspireren