9 tips voor oer-Hollandse pr

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
25-03-2013

Boerenkool met worst, drop, kaas, stipt op tijd zijn, in een kringetje met wat borrelnootjes op een verjaardag zitten, 1 koekje uit de koektrommel krijgen, een bloemetje for any occasion, fietsen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Opgesomd zijn het snel wat oer-Hollandse (culturele) kenmerken. Herkenbaar niet?! Of ze nu een positieve of negatieve connotatie hebben, feit blijft dat wij Hollanders op deze manier omschreven worden in het buitenland.

Het zijn misschien inkoppertjes en met een steeds groter wordende multiculturele samenleving allang niet meer geldig voor alle Hollanders (look at me). Maar bestaat er ook iets als Nederlandse pr? Wat is nou een typische pr-werkwijze voor het Nederlandse medialandschap?

Op z'n Hollands
Steeds vaker krijg ik van onze internationale klanten de vraag hoe het Nederlandse medialandschap eruit ziet en hoe de pr in Nederland werkt. Vorig jaar september vlogen we met Coopr al naar Stockholm om een pr-summit bij te wonen. Verschillende Europese pr-bureaus legden hun pr-strategie uit en alleen hieruit bleek al dat er veel verschillen zijn met onze buurlanden België en Duitsland.

Naar mijn mening ziet het Nederlandse pr- en medialandschap er als volgt uit en kunnen dit aardige tips zijn voor onze internationale klanten of voor diegene die herkenbaar willen worden in het Nederlandse pr- en medialandschap:

  • Nederlandse journalisten zijn vooral geïnteresseerd in feiten en cijfers, harde verhaallijnen en andere specifieke/exclusieve informatie die hun verhaal kunnen versterken (denk ook aan foto's, achtergrond informatie etc.);
  • Nederlandse journalisten worden erg (en soms alleen) enthousiast van scoops, de mogelijkheid om beroemdheden en/of andere interessante mensen te  interviewen voor hun verhaal;
  • Elk medium is anders (logisch) maar vaak genoeg horen wij van journalisten zelf dat de aanpak te wensen overlaat. Al doe je maar een kleine research naar het blad/magazine/krant, dan weet je het belangrijkste. Dit houdt ook in: weet wie je belt, dus naam en voor welke rubriek de journalist schrijft en zelfs welke artikelen hij/zij eerder heeft geschreven over misschien wel hetzelfde onderwerp;
  • Kom to the point. Hoe goed je mediarelatie ook is, de tijd voor een journalist of blogger blijft gering. Nederlanders zijn ongeduldig dus maak snel duidelijk wat je wilt en te bieden hebt. Probeer daarom 1 goede pitchmail op te stellen dan 7 keer te moeten bellen. En wil je op hun block of black list komen te staan? Bel ze dan nadat je een persbericht hebt verstuurd. Daar staan ze namelijk echt op te wachten;
  • Ik heb ook gemerkt dat Nederlandse journalisten allergisch zijn voor commerciële content. Een product review bijvoorbeeld is in Engeland heel normaal. Hier in Nederland verwijzen ze je door naar de marketing afdeling;
  • Probeer ook niet te grappig te zijn of über vriendelijk. De journalisten zijn nogal nuchter en laten vanzelf merken wanneer ze toe zijn om een 'relatie' met je op te bouwen. Vaak ligt dit ook aan het soort medium, het product, de focus, etc;
  • Bel een journalist nooit op of rond zijn/haar deadline. Dit is meestal rond 16.00 uur. Je kunt een journalist het best bereiken in de morgen, rond 10.00 uur (als hij/zij al twee koppen koffie op heeft);
  • Op vrijdag zijn journalisten waarschijnlijk het slechtst te bereiken, vooral redacties van magazines.
  • En het allerbelangrijkst denk ik: "Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!"
  • Niet alle tips zijn oer-Hollands, maar het is wel een Nederlandse aanpak. Succes in Nederland is dus zo goed als zeker wanneer je een écht verhaal hebt, met écht nieuws en met een goede en bovenal persoonlijke aanpak. Natuurlijk spelen ook andere factoren een rol, maar voor een (internationaal) bedrijf dat zijn/haar verhaal in Nederland wilt vertellen zijn dit de must do´s om op te volgen. Andere tips zijn natuurlijk van harte welkom hieronder in de comments... Please do!

     

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief