Airbnb geeft 1 miljoen dollar weg. Goedkoop of duurkoop?

Blog
PR
Marlous Westra
21-01-2015
Natuurlijk is het mooi als een organisatie roept dat we het aantal onbekenden, de vreemde mensen om ons heen, moeten verkleinen. Daar ben ik wel voor. Het zou de wereld waarschijnlijk een stuk vriendelijker maken. Airbnb is die organisatie. Hun statement?"We believe in a world where all seven billion of us can belong anywhere, #onelessstranger at a time".

2015 trapt Airbnb dan ook groots af met een sociaal experiment. Maar liefst 1 miljoen dollar wordt er weggegeven aan leden van de community.

Random act of kindness
1 op de 8 Airbnb'ers wereldwijd ontvangt 10 dollar. De wederdienst? Een random act of kindness. Doe voor die 10 dollar iets waar iemand anders een glimlach van op zijn of haar gezicht krijgt. En maak kennis. Weet elkaars naam. In de hoop dat je hiermee diegene weer inspireert om dit door te geven. Het kan zo simpel zijn als een broodje kopen voor die verkoper van de daklozenkrant of door het schrijven van een insprirerende zin op een briefje van 10 euro.

Pay it forward
Het is een idealistische boodschap. Mooi natuurlijk. De tweede vraag van Airbnb: deel jouw moment met die onbekende persoon via social media onder vermelding van #onelessstranger met als ultiem doel het creeren van een kettingreactie in de rest van de wereld. Om het geheel aan te vliegen zijn er bekende Amerikanen ingezet met invloed in Twitterland. Een acteur, een schrijfster. Airbnb's CEO Brian Chesky legt nog eens uit waarom ze dit doen:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qxiBgfscCVw

Logische afzender
Dat Airbnb als community-based organisatie wel in is voor een social actie bleek al uit het december-blog van collega Arusha. Een logische afzender ook. Airbnb is geen verhuurorganisatie, het is een community van mensen die hun huizen aan elkaar beschikbaar stellen. En dat voelt nog fijner als je ongeveer weet wie er in jouw huisje verblijft.

In goed vertrouwen
Het verhaal is rond. Om zoveel geld weg te geven, moet je vertrouwen op de community die je hebt neergezet. Mensen kunnen het geld natuurlijk ook gewoon houden zonder er wat mee te doen. Maar is het goedkoop of duurkoop? Als we Brian Chesky mogen geloven is het ultieme doel van de actie het dichter bij elkaar brengen van de wereld en niet persé bereik via social media.

Cultuurverschillen
Een search op de #onelessstranger leert dat deze nog steeds leeft. Wereldwijd worden er nog steeds aardige dingen voor elkaar gedaan. Al zijn sommige culturen daar wat happiger op dan andere. Het Nederlands getwitter leert dat de mensen die de hashtag hebben gebruikt ook daadwerkelijk wat goeds voor de medemens hebben gedaan met die 10 dollar. Er werden oliebollen uitgedeeld of gedoneerd aan een goed doel. Maar met zo'n 43 unieke twitteraars (waarvan heel veel Airbnb medewerkers) en een piek van de berichten op 1 januari, de dag van de aftrap, blijft het 'pay it forward' initiatief hier helaas nog uit.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief