Het persbericht en tips voor het MKB

Blog
Opinie
Jody Koehler
08-02-2011


Wij bloggen regelmatig over de laatste trends en ontwikkelingen in PR. Over social media releases, content marketing en analyse tools. Maar, we realiseren ons dat we hiermee in de voorste linie acteren in Nederland. Veel mensen stoeien nog steeds dagelijks met de basis van PR. Voor velen is bijvoorbeeld een persbericht nog steeds erg lastig. Van het nieuwshaakje tot het uitsturen, er leven nog steeds vraagtekens. Vooral onder het MKB. Wij weten uit eigen ervaringen dat zij nog meters kunnen maken. Vandaag dus een aantal tips voor MKB'ers over het persbericht. We hopen dat het helpt.

Tips voor het MKB
"Is succes verzekerd als ik deze tips opvolg?" Het antwoord is uiteraard nee, maar je gaat in ieder geval de goeie richting op. Een goed persbericht schrijven en versturen is niet gemakkelijk. Het is zelfs een vak apart, zou je bijna kunnen zeggen . Doe je voordeel met de tips en laat je reactie achter.

- Zorg voor nieuws!Klinkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Iedereen denkt anders over 'Wat is nieuws?'. Open je een nieuwe winkel... dat is zeker nieuws! Is je zaterdaghulp weer te laat... uhh, nou dat is geen nieuws. Maar zo gemakkelijk is het niet altijd!

- Geef antwoord op 'wie' en 'wat' in de kopEn zet er een werkwoord tussen. Dus 'Bakkerij De Vries opent 3e filiaal'. Mag het dan niet verleidelijker of speelser? Natuurlijk wel. Kijk vooral wat werkt, en wat niet.

- Beantwoord de 5 W's + HOftewel; wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Een mooie plek is de eerste alinea. Na het lezen hiervan moet de journalist, redacteur (of blogger) denken; "Bingo! Dit is leuk regionaal nieuws en hier ga ik nu wat mee doen".

- Maak het bericht oprolbaarHum? Oprolbaar? Yep.. zorg ervoor dat het belangrijkste nieuws bovenaan staat. Het is een vergissing om langzaam... toe... te... schrijven... naar... het... belangrijkste... nieuws. Een journalist haakt dan af! Vaarwel 10-jarig bestaan.

- Een A4-tje is lang zatEn ja, als het interessant is allemaal mag je best 2 A4'tjes doen. Maar overdrijf niet qua lengte. Focus op het nieuws, niet op de reclametekst. Het is geen advertentie! '2 halen, 1 betalen', dus niet doen.

- TaalfoudYikes! Een taal- of spellingfout kan echt killing zijn. Let hier dus goed op en laats desnoods een collega, vriend of familielid even kritisch meelezen. Een foutje kan altijd natuurlijk, maar let hier gewoon extra op.

- Afzender vermelden!Het wordt nog steeds te vaak vergeten weten wij vanuit de de PR-Klaagmuur. Vermeld onderaan het persbericht altijd waar meer informatie te verkrijgen is. Dit noemen ze ook wel de 'Noot voor de redactie'. Vermeld hier je bedrijfsnaam, eigen naam, email adres en telefoonnummer.

- Maak een medialijstjeNet zo belangrijk als een goed geschreven persbericht is de medialijst. Dit kan een Excelletje zijn met emailadressen van journalisten. Geen probleem! Probeer dit netjes bij te houden en verplaats je bij elke bericht in de ontvanger. Is het altijd even interessant voor iedereen?

- E-mailWil je het liever persoonlijk bezorgen bij de redactie? Geen gek idee hoor. Als het werkt, dan zeg ik 'Doen!'. Maar een persbericht per e-mail versturen is ook prima. Liever niet per post, mits het creatief is!

Meer tips voor het MKB op het gebied van persberichten? Vul ze hieronder aan!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief