Hoe bepaal je je PR strategie?

Blog
Opinie
Marlous Westra
05-08-2015
Momenteel publiceert Christopher Penn, vp marketing technology bij ons Amerikaanse partnerbureau Shift Communications een zesdelige serie over hoe je een PR strategie bouwt voor een klant. En het eerste artikel in deze serie kaart al een interessant onderwerp aan. Hoe bepaal je je PR strategie? En wat is strategie eigenlijk? Dat het woord strategie lastig te duiden is, merken we bij Coopr ook. Vraag 10 mensen wat strategie voor hen betekent en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Voor Penn de aanleiding om deze serie te starten met een artikel waarin hij ingaat op wat strategie is en hoe we dit voor onze klanten voor een deel kunnen bepalen. Gebaseerd op zichtbare en meetbare criteria. Te interessant om niet te delen, dus hieronder zijn inzichten:

Wat is de definitie van strategie?
Christopher definieert het begrip 'strategie' als volgt: Strategie is een samenhangend verhaal van methodieken en beslissingen om een bepaald doel te bereiken. Strategie maakt dat we niet zomaar dingen doen en wel zien wat aanslaat. Strategie zorgt voor de logica waarom we iets doen en voor de samenhang tussen activiteiten.

In onze eigen whitepaper van het Coopr-model formuleren we 'strategie' als: een duidelijk herkenbare kapstok, die gebaseerd is op stevige inzichten, zodat het logisch is dat een bepaalde organisatie juist dat ene verhaal vertelt. Deze kapstok zorgt voor herkenbaarheid en consistentie in communicatie.  

Betteke van Ruler noemt strategie in haar boek 'het strategisch communicatieframe' het denken in doelen. Hoe kom je ergens en waar moet je rekening mee houden? Een communicatiestrategie moet altijd gelinkt zijn aan de strategische keuzes van een organisatie en door anderen als logisch worden ervaren.

Rode draad door deze definities is 'logica'. De verantwoording waarom we doen wat we doen.

Drie dimensies van het strategisch PR-frame van Penn: pace, power en voice

Pace
De keuze voor een bepaalde strategie is volgens Penn gebaseerd op drie dimensies, namelijk pace, power en voice. Met pace wordt het tempo waarin dingen veranderen bedoeld. In sommige sectoren veranderen dingen erg langzaam. Heb je het over communicatie, dan is het persbericht nogal traditioneel en niet echt fundamenteel veranderd in de afgelopen jaren, zeker als je het vergelijkt met de ontwikkelingen van social media. Kies je voor een meer traditionele klant een strategie met een hoog tempo, dan zal dat niet werken.

Power
Power heeft te maken met de slagkracht die een bedrijf heeft in de vorm van budgetten, mensen en tijd. Hoeveel een klant hiervan heeft, bepaalt natuurlijk voor een heel groot deel wat je wel en niet kan doen. Een kleiner puur Nederlands bedrijf heeft andere maatstaven dan een grote internationale speler. Een high power strategie is zinloos als daar geen budget voor is.

Voice
De stem gaat over het aandeel dat een klant heeft in het communicatielandschap. Zijn er veel spelers of juist weinig? Bij weinig spelers kan een klant in staat zijn om met heel weinig moeite een onderwerp te claimen en te vormen. En soms is er zoveel concurrentie, dat het heel lastig is om je stem gehoord te laten worden. De PR strategie moet hier rekening mee houden om de boodschap bij de juiste mensen over het voetlicht te krijgen.

Bruikbare handvatten
Bij het bepalen van de juiste strategie zijn deze dimensies best bruikbaar. Vaak voel je het al wel als een bepaalde kapstok niet helemaal lekker is. Deze handvatten helpen wellicht om een dergelijk gevoel te verklaren. Wat vind jij? Is het ontwikkelen van een PR strategie in een frame te duwen? Of heeft het meer te maken met buikgevoel en common sense?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief