How to pitch ass! Waar je tegenaan loopt als je vertelt dat je in PR werkt

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
02-07-2014
Pitchen: jezelf, je klant of een product kort en krachtig presenteren zodat journalisten en andere influencers kunnen bepalen of jouw verhaal interessant is. Talitha schreef al eerder over wat er allemaal bij een echt goede pitch komt kijken en vooral hoeveel tijd het kost om je goed voor te bereiden. Paulien en ik kregen in dit thema ook een boek van Coopr, getiteld: This is how you pitch...how to kick ass in your first years of PR, van Ed Zitron. Handig, want bij één specifieke pitch krijg ik het toch vaak lastig. Namelijk als ik tijdens verjaardagen en andere feestjes moet uitleggen wat ik nu precies doe.

Sex and the City
Ten eerste is er een barrière van vooroordelen merkbaar rondom het PR- vak, vooral bij mensen die alleen maar Sex and the City hebben gekeken. Een kleine rondvraag: weet jij eigenlijk wat ik uitvoer? in mijn omgeving levert positieve, maar ook negatieve associaties op: "lucht verkopen", "mooie ppt's maken", "interessant doen en paraderen" en, de meest kwalijke, "van een olifant een mug proberen te maken." Vriendelijk bedankt, Samantha! Overigens lijkt PR voor velen wel een heel leuke baan. Ook daar heeft de New Yorker voor gezorgd.

Talloze definities
Daarbij is een definitie soms lastig te geven. Een rondje kantoor levert het volgende op: relaties onderhouden met media en andere influencers, hen informeren met zowel serieuze als luchtige informatie. Ervoor zorgen dat de klant zo breed mogelijke bekendheid krijgt bij media en influencers. Alle communicatie waar je niet voor betaalt (zoals bij marketing wel het geval is). Creatieve manieren bedenken om bepaalde delen van een organisatie in de schijnwerpers te krijgen. Allemaal waar, maar waarschijnlijk nog niet voldoende om tante Bep een beeld te geven.

How to pitch ass
Op de achterflap van het boek van Ed Zitron wordt al veel duidelijk. "Does the idea of glamorous parties, open bars and rubbing elbows with the rich and the famous sounds like an exciting career for you? Than neither this book or a career in Public Relations are for you." De vooroordelen zijn dan misschien hardnekkig, in de praktijk komt het woord 'glamour' zelden voor. PR bestaat volgens Ed uit pitchen. Continu en in alles weten waar je het over hebt, ontzettend veel tijd kwijt zijn aan het leren kennen van de relevante netwerken van vervolgens kort en krachtig uitleggen waarom een merk, product of gebeurtenis relevant voor hen is. Zelf wil ik daar nog aan toevoegen: de (denk) wereld van de klant leren kennen en een commercieel idee vertalen naar (maatschappelijk) relevante content. Kortom, ik werk bij een PR bureau en ik zorg ervoor dat mijn klanten begrijpen wat nuttig en noodzakelijk is om naar buiten te brengen. Vervolgens help ik mijn klanten dit daadwerkelijk te doen.

Wie kan zich in deze definitie vinden?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief