Nog meer PR cases die triggeren

Blog
Top of flop
Marcel Withoos
16-12-2015
Zoals Marlous gisteren al in haar blog 'Wat maakt een winning PR case?' schreef, waren wij vorige week in Stockholm met de hoop een European Excellence Award in de Telecommunications categorie in ontvangst te nemen. Helaas gingen we niet met een award naar huis voor de KPN Pridestream, maar kwamen we wel terug naar Nederland geïnspireerd door de winnende PR cases. Dat komt mede door het Noorse bureau Trigger. Met tien nominaties en vijf keer winst, willen wij meer weten over de winnende cases. Want waarom winnen juist deze cases? Dat is wat we met de blogs van gisteren en vandaag proberen bloot te leggen.



2. Trollfighters.
Een van de winning cases van Trigger was die in opdracht van Kari Traa, een Noorse freestyle skiester met een eigen sportkledinglijn. Kari wilde graag ingaan tegen de gangbare manier van advertising en zich linken aan een belangrijk maatschappelijk thema: cyberpesten. Met deze campagne heeft Kari haar doorsnee vrouwenmerk veranderd in een merk dat stelling neemt in een heftig maatschappelijk debat en waar mensen zich al dan niet mee kunnen identificeren.

Internet-trolls zijn mensen die andere mensen online lastig vallen, of cyberpesten. Een wereldwijd probleem waar vooral vrouwen mee te kampen hebben. Trigger maakte een film waarin acht echte meiden de hoofdrol spelen. Zij hebben stuk voor stuk te maken gehad met cyberpesten en pakken in deze campagne op een mooie manier hun persoonlijke pester aan. Tijdens een modeshow van Kari onthullen zij de identiteit van de persoon die hen digitaal heeft lastig gevallen door diens foto op een t-shirt te onthullen. In de campagnefilm zijn echte teksten gebruikt. Met #trollfighters laat Kari jonge meiden zien dat je geen slachtoffer hoeft te zijn maar ook kan terugvechten.  

Deze campagne werd enorm goed ontvangen door enerzijds atleten uit Kari's netwerk maar ook door andere vrouwelijke opinieleiders. Dat is het vliegwiel geweest van heel veel coverage in media en een bereik op social van ruim 15 miljoen mensen in Noorwegen en daarbuiten. Veel merken vinden het linken aan een negatief maatschappelijk issue eng. Maar uit een survey blijkt dat de Noren dit juist een enorm positieve actie vinden die heeft gezorgd voor een positievere perceptie van het merk Kari Traa. Ook deze case raakt duidelijk een actueel maatschappelijk thema. Zelf zoek ik nog een beetje naar de exacte link tussen het sportkledingmerk en dit maatschappelijke thema, want wat verbindt de twee aan elkaar? Waarom precies dit thema? De campagne zelf is verder niet heel speciaal, maar het feit dat er een maatschappelijk probleem aan het merk wordt gekoppeld weer wel. Het getuigt van lef en het stuwt conversatie rondom het onderwerp cyberpesten.  

3. Stop the wedding.
Een derde winnende case van Trigger was die in opdracht van Plan Norway. Eerder schreef collega Marlous daar al een blogje over. Door een derde wereld issue heel dichtbij te brengen, heeft deze Stop the wedding campagne de hele wereld gepakt. Het 12-jarige meisje Thea startte een blog over de voorbereidingen op haar huwelijk met een 37 jaar oude man. Bizar voor onze Westerse begrippen maar alledaags in bijvoorbeeld Bangladesh.  

Niet toevallig was de bruiloft gepland op Wereldmeisjesdag. Ten tijde van de bruiloft stond het plein voor de kerk vol met demonstrerende verontwaardigde mensen. Op het grootste 'ja, ik wil' moment zei Thea 'nee'. De aap kwam uit de mouw. Het was allemaal vooropgezet en het doel meer dan bereikt - iedereen praatte er immers over..

Ook al is de case wat ouder - van oktober 2014 - hij bezorgt koude rillingen en zet een onderwerp waar wij hier niet mee bezig sterk neer in de Westerse realiteit. Met recht een winning case, al hoort hij mijns inziens niet helemaal thuis in een awardshow van 2015...

Conlusie?
De winning cases van Trigger hebben allemaal een behoorlijke maatschappelijke relevantie. Waar het bij Sabre Awards opviel dat er vooral campagnes met een # in de prijzen vielen, zagen we hier dat de winning cases vooral het verschil wilden maken en daar tot op zekere hoogte ook in zijn geslaagd. Met die bril op waren we met de KPN Pridestream vast de 'runner up'...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief