Overstappen van klant- naar bureauzijde. Wat zijn eigenlijk de verschillen?

Blog
Opinie
Sander Hendrickx
01-02-2021
Collega en mede Coopr-oprichter Jody Koehler schreef al eens een blog over de verschillen en dat kan je helpen bij je uiteindelijke keuze voor klant- of bureauzijde. Ik vertel je graag wat meer vanuit mijn ervaringen in de zoektocht naar die baan aan bureauzijde. Ik werk nu een kleine twee jaar, na best een lange zoektocht, eindelijk aan bureauzijde en sinds een maand werk ik bij Coopr als PR-consultant. En er zijn absoluut verschillen tussen werken aan bureau- of klantzijde. Daar vertel ik je graag meer over.
Allrounder
Laat ik bij het begin beginnen (de korte versie, don’t worry). Dat ik geen standaard cv heb weet ik al een tijdje, maar dit komt ook altijd nog even ter sprake tijdens een sollicitatiegesprek. Om je een idee te geven wat ik meestal terug hoorde of in ieder geval even moest duiden: "Dus je bent na je studie Journalistiek gaan werken als redacteur en verslaggever voor tv, bent overgestapt naar een marketing- en eventfunctie voor een filmdistributeur, toen naar een communicatierol bij de omroep, vervolgens in de retailbranche aan klantzijde terechtgekomen en nu wil je graag aan bureauzijde werken?” 
 
Meer allround kan een cv haast niet zijn denk ik. Goed, denk ik alleen maar. En laat ik vooropstellen dat ik al heel lang weet dat ik aan bureauzijde hoor en daar wilde gaan werken. Ook omdat ik denk dat wij klantzijders echt iets meebrengen naar bureauzijde. Doordat je weet wat er aan de andere kant van de tafel speelt, kan je je extra goed inleven in een klant. Zo kun je juist een verschil maken aan bureauzijde voor jouw klanten. Denk bijvoorbeeld aan de behoeftes die er aan klantzijde leven wat betreft het geven van advies, de klant voorzien en vooruit kijken als het gaat om het zien van kansen of eventuele uitdagingen. Ook de dynamiek aan klantzijde is heel anders en soms zijn de verwachtingen groter dan een budget, dus denk zeker ook aan verwachting management, heel belangrijk. Persoonlijk hoop ik eigenlijk dat de kijk qua verschillen tussen klant- en bureauzijde wat kleiner of minder belangrijk worden. Want zo laat je als bureau ook goede mensen lopen.
 
Dynamiek & creatief
Ik wilde al heel lang aan bureauzijde werken. Om je een idee te geven; wanneer ik voorheen als Marketeer of Communicatieadviseur aan klantzijde meeging naar een bureaumeeting wilde ik juist altijd heel graag naar de andere kant van de tafel lopen. De bureauzijde van de tafel dus, want zij mochten namelijk alle leuke, creatieve ideeën bedenken en ontwikkelen. En dat veelal op basis van mijn briefing nota bene. Vervolgens mocht ik deze concepten doorgaans alleen controleren op inhoud en beeld, meer niet. Juist dat creatieve, afwisselende en dynamische vind ik het leuke aan het PR-vak. Een manier van werken die me erg doet denken aan mijn tv-tijd. Ik denk dat het werken aan bureaukant mede daardoor zo goed bij me past. Vanuit die tv-periode weet ik niet beter dan dat je constant switcht tussen bepaalde projecten op een dag, met veel verschillende mensen werkt en er hoge verwachtingen zijn. 
 
En ja, nu ik enige tijd aan bureauzijde werk kan ik ook echt wel beamen dat het anders werken is dan aan klantzijde. Voor mij is denk ik het grootste verschil de dagelijkse dynamiek. Waar je je aan merkzijde eigenlijk enkel bezighoudt met het consistent overbrengen van je merkbeloften en daar ook ruimschoots de tijd voor krijgt, is dat aan bureauzijde anders. Hier moet je zorgvuldig omgaan met je tijd, want al je klanten verdienen je volledige aandacht en binnen je uren blijven is ook wenselijk. Zodoende ga je daar op een dag van een brainstorm voor VVV Texel naar het opstellen van een PR-plan voor innocent, moet je de financiën in de gaten houden, het nieuws volgen, want wellicht wordt jouw klant genoemd of kan je ergens goed op inhaken… oh en af en toe ook nog een blog schrijven. Allemaal leuk, maar ook best veel zo nu en dan. Hiermee schets ik de grootste verschillen wel wat mij betreft. Nu weet ik pas hoeveel werk ik kan verstouwen op een werkdag… en dat is veel meer dan ik dacht.

Vooral doorgaan    
Ik ben blij dat het mij uiteindelijk gelukt is. Het beeld dat ik had van een baan aan bureauzijde blijkt te kloppen en (gelukkig) goed te passen. Natuurlijk leer ik ook nog dagelijks bij, dat is alleen maar leuk en maakt je werk(ende leven) interessant. 
 
Soms weet je pas of iets echt bij je past als je het gedaan hebt. En of de wens om aan bureauzijde te werken nu aan het begin van je PR-carrière of halverwege ontstaat, zoals bij mij, volg je gevoel en ga ervoor. Dan lukt het ook echt wel. En blijkt de match uiteindelijk wat minder goed te zijn, dan kan je altijd weer terug naar klantzijde. Dan ben je maar weer een levenservaring rijker. Daar is sowieso niks mis mee.

Ik ben blij dat ik uiteindelijk een bureau heb getroffen dat mijn ervaring aan klantzijde en in de journalistiek als meerwaarde ziet en ik nu werk als PR-consultant binnen Coopr en ook nog voor hele mooie merken. Vooral doorgaan zei een wijs man ooit. Succes!