Vijf trends in consumentengedrag

Of het nu gaat om boodschappen, films, overnachtingen of belevingen: al onze klanten hebben gemeen dat ze iets verkopen. Dus als vervolg op mijn vorige blog over trends in tech, hierbij enkele trends voor 2015 op het gebied van consumentengedrag. Inderdaad, er is overlap. Maar deze trends zijn er niet alleen voor de early adopter. Deze trends zijn veel breder. Waar knapt de consument op af in 2015? En wat trekt juist aan? Vijf ontwikkelingen:

1. Menselijkheid

Dit zagen we al eerder aankomen, maar zeker nu continue verandering de norm is en multitasking aan de orde van de dag, willen we overal een menselijke factor terugzien. Dit houdt niet alleen in dat je iemand wil spreken als je een bedrijf belt met een vraag of opmerking, dat is gewoon een minimale eis. Het betekent vooral dat de wereld om de consument heen steeds meer moet worden ingericht op contact. Apps, koffiecorners en kledingzaken; we willen makkelijk contact kunnen maken met vreemden, zien wie er achter ons product schuil gaat en snel persoonlijke berichten uitwisselen. Een woord dat hier goed bij past is ‘delen’.

2. Nu graag, bedankt

Wachten is zó 2014. We begrijpen dat bij een spoedbestelling extra kosten komen kijken (nog wel), maar we snappen het niet als het niet mogelijk is om iets snel in huis te hebben.

3. Dag Rutte, hallo Dettol

Regels zijn leuk, maar we willen dat organisaties uit zichzelf een stap extra doen in verantwoordelijkheid naar de maatschappij. Dettol speelde daar goed op in, door samen met het Ministerie van Volksgezondheid verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen Ebola. Het is lastig te bepalen waar een publiciteitsstunt eindigt en waar verantwoordelijkheid start. Mijn idee is dat zolang een product of dienst in lijn is met zorg voor de maatschappij en de merknaam niet wordt uitgemolken, de consument vrij vergevingsgezind is.

4. Verbonden zijn

Deze trend komt in 2015 in een stroomversnelling terecht. We willen niet na hoeven denken over banale zaken als het aanzetten van de verwarming. We willen dat ons huis weet waar we zijn en daar onder andere de temperatuur op reguleert, zodat we tijd, milieu en kosten besparen. Ook willen we dat de super op de hoek weet wat voor producten we willen hebben zonder dat we daarvoor een lijstje hoeven te mailen.

5. Uitzonderlijke kwaliteit

Ook al gaat alles weer een tijdje beter – economisch gezien – ons geld is nog steeds kostbaar. We besteden het graag goed en dat zit ‘m in de kleine dingen. Bakkie pleur? Alleen een vers geroosterde koffie van koffieplantages waar de boeren een eerlijke prijs hebben gekregen. Een fiets? Innovatief design en onbreekbaar alstublieft.

Welke trends merk jij nu al om je heen?

Bronnen: pretwerk.nl, trendwatching.com, mt.nl

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!