Vine inzetten als PR- & marketing tool?

Blog
Opinie
Shelly Delwel
16-07-2013


In het informatietijdperk waarin wij leven is het moeilijk om aandacht van consumenten te krijgen en vast te houden. Zo gaf ik in mijn blog over Content marketing in vier stappen al aan dat wij continu geprikkeld worden in deze 'attention economy' en het dus niet vreemd is dat wij maar een beperkte spanningsboog (ongeveer 3 min) hebben om onze aandacht vast te houden.

Vine kort maar krachtig
Vine, de video app van Twitter waarmee je een video van 6 seconden kan opnemen, biedt hiervoor een uitkomst. Een mooie tool voor storytelling aangezien een beeld meer zegt dan 1000 woorden. De tool is in ieder geval razend populair; elke seconde worden er vijf Vine video's gedeeld op Twitter, daarbij worden ze vier keer vaker gedeeld dan normale video's zo blijkt uit onderzoek van Unruly.

Hoe werkt het?
Het is heel simpel.  Als je de app gedownload hebt voor de IPhone of Android kun je direct aan de slag. De video kan in verschillende takes worden opgenomen, die in totaal een video van max 6 seconden vormen. Enkel en alleen door je vinger op de telefoon of iPad te houden totdat je voldoende beeldmateriaal voor de take hebt opgenomen. Het wel even een uitdaging om binnen zo'n korte tijd jouw boodschap over te brengen, maar het is verrassend hoeveel je kunt vertellen in 6 sec.

Je kunt ervoor kiezen om bewegende beelden te filmen, maar er wordt ook gebruik gemaakt van tekeningen wat ook een leuk effect geeft, zie video. Het grappige van Vine is dat de video's in de loop blijven, waardoor de video continue achter elkaar wordt afgespeeld. De uiteindelijke video kun je delen via Twitter, Facebook en email.  Daarbij is het handig om een hashtag mee te geven aan de video als je hem via Twitter verspreidt, zodat hij makkelijk vindbaar is.

Hoe kun je Vine voor PR & Marketing doeleinden gebruiken?
Je kunt Vine bijvoorbeeld inzetten voor receptentips, uitleg over handelingen en producten, reviews en introducties van producten. Of meer inspirational door grappige video's of moodvideo's te maken. Ook is het mogelijk om de app voor leuke consumentenacties te gebruiken. Zo heeft Adidas een teaservideo gemaakt waarbij zij consumenten activeren om te raden wie de van de F50 spelers in Londen de persoon in de video is.

Zie hieronder nog enkele leuke voorbeelden uit de praktijk:

Introductie nieuwste schoenen van Adidas

Pepsi inhaakvideo op Valentijnsdag

Het oneindige kauwgompakje

Receptentips

Barcardi legt uit hoe je een BACO mixt

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief