Voor de leeuwen in PR: She's coming!

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
05-11-2012

Ons Coopr feestje An Evening With... komt nu steeds dichterbij. Iedereen weet al dat niemand minder dan Gini Dietrich gaat spreken en dat dit plaats vindt in café-restaurant De Machinist. Maar waar gaat ze het nou precies over hebben? En voor wie is dit dan interessant? In de aankondiging op onze website vertellen we dat ze het gaat hebben over geïntegreerde communicatie en keiharde resultaten. Geïntegreerde communicatie? Wat is dat? Nou daar kwam ik onlangs zelf achter. Wat Gini bedoelt: doorbreek de organisatiesilo's en maak er één van. Volgens Gini heb je meer profijt als je de marketing en communicatiekanalen in je bedrijf samenvoegt tot één en ze beschikbaar stelt voor verschillende platformen als TV, iPad, Mobiel etc. Op deze manier haal je meer winst uit je bedrijf omdat het dan beter converteert naar je doelgroep. Aha, makes more sense toch? Hmm, dit is nog steeds een samenvatting van wat we al eerder hebben gelezen.

Voor de leeuwen in pr
Voor een klant moest ik onlangs nog lobbyen voor een gave social media campagne. Voor de doelgroep was deze campagne echt iets geweldigs dus dat verhaal 'verkopen' was het probleem niet. Dacht ik. Vol enthousiasme belde ik naar het desbetreffende medium. Een jonge spontane vrouw nam op en was na mijn voorstel helemaal enthousiast ook. We hadden een leuk gesprek, kritisch ook wel want ja uiteindelijk krijgen zij er niets voor. Dat is natuurlijk altijd het spel met pr. Anyway, dat was nog niet alles. Als pr-bureau denk je te weten dat je alles van je klant weet en naar mijn gevoel zat ik er ook bovenop. Maar toch, tijdens het gesprek vertelde de vrouw: "Leuke campagne hoor! Ja we hebben natuurlijk ook al banners op de website, maar met deze social media campagne maken we het plaatje wel compleet." Ik natuurlijk in de stress: Banners?? Nooit geweten, maar op dat moment heb ik dat maar niet laten merken. Gelukkig hoefde dat ook niet, maar dit is typisch een voorbeeld waarin marketing (banners) helemaal naast pr (free publicity) loopt. Totaal geen communicatie onderling. Volgens mij is dit precies een onderdeel van het verhaal wat Gini gaat vertellen.

Bizar
Het is toch ook te gek voor woorden eigenlijk dat marketing, pr, social media etc. allemaal hun eigen eilandje bezitten in bedrijven. Best krom want als je samen, met al deze silo's dus, een project opzet sta je veel sterker. Wat betreft die keiharde resultaten... Dat blijft voor mij nog steeds een beetje vaag, maar ik ga er van uit dat ik na 29 november weet hoe je die het best kunt meten.

Senior praatjes
Dietrich heeft onlangs een boek uitgebracht 'Marketing in the Round' waarin ze bovenstaande nog beter uitlegt en waar ze dieper ingaat op de communicatiekanalen in een organisatie. Hierin staat volgens Gini marketing centraal en social media, pr, content etc. staan hier omheen. Op de cover staat dat het boek voor senior beleidmakers is geschreven die zich in de wereld van marketing, communicatie en public relations begeven. Daar zit je dan als junior of misschien wel als student in de zaal. Nog steeds interessant? Ja natuurlijk wel! Waarom? Omdat wij jonkies de toekomst zijn en dus nu al kunnen beginnen om geïntegreerde communicatie in een organisatie eigen te maken. We moeten de switch voor zijn. En dat kan, kijk maar naar de tegenwoordige opleidingen van Communicatie. Daar is de combinatie van marketing, pr, digital etc. al goed te zien.

Abstract
Als ik bovenstaande lees in combinatie met de verhalen die ik hoor van collega's blijft het wat abstract. Alleen al daarom heb ik er heel veel zin in, want ik geloof erin dat Gini het abstracte helemaal concreet gaat maken. En dat heb ik zeker nodig, want het beeld wat ik nu heb bij het doorbreken van silo's, moet echt even bijgesteld worden... Kom je ook?! Dan leren we samen weer verder om ooit naast de seniors te staan.

Ben jij ook een PR-junior? Reageer dan vooral als ook jij tegen bepaalde dingen oploopt, op- en/of aanmerkingen of vragen en/of tips hebt. Door elkaars ervaringen uit te wisselen, helpen we elkaar om uiteindelijk volwaardige PR-leeuwen te worden! Tot over twee weken weer!

Mary-Grace

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief