Waarom Coopr in zee gaat met Perspagina.nl

Blog
Opinie
Jos Govaart
13-10-2010


Gisteren is Perspagina.nl gelanceerd, een service die het mogelijk maakt om Social Media Newsrooms en releases te bouwen. Coopr is een van de drie bureaus die aan de basis heeft gestaan van de ontwikkeling van deze service en verkoopt dit product nu ook. Op twitter zag ik veel enthousiaste reacties maar ook een paar vragen, ik licht in deze blogpost toe waarom Coopr gekozen heeft voor een samenwerking met Perspagina.nl

Wat is de meerwaarde ten opzichte van perspagina's op sites van bedrijven?
Een goede en terechte vraag. In de eerste plaats is het een pagina die zeer vaak ontbreekt op websites van bedrijven. Daarnaast is het vaak zo dat het perskamers zijn die de mogelijkheden van het internet onvoldoende benutten. Vaak worden persberichten als PDF of Word document geplaatst. Dat is voor zoekmachines geen lekkere content. Google kan er vaak wel iets mee maar verteert ze toch een stuk slechter dan goede HTML-code. De oplossing die altijd goed werkt is het op maat maken van een social media newsroom of social media release. Voor veel bedrijven is dit een probleem in de kostensfeer. Een ander probleem dat vaak optreedt is de ontwikkeltijd.

Wat is de meerwaarde van Social Media Releases ten opzichte van andere services als Pressdoc en Pitchengine?
Is een tikje appels met peren vergelijken. Bovengenoemde services bieden alle mogelijkheden om een social media release te maken. Maar wel op dat platform en in de look & feel van dat platform.Het voordeel van het werken met de technologie van Perspagina is dat je de social media newsrooms kunt integreren in de site van het bedrijf. In een look and feel die je het gevoel geeft dat je echt op de site van het bedrijf blijft. In onze optiek gaat een journalist, blogger of fan direct op zijn doel af als hij op de hoogte wil blijven van het nieuws van een organisatie. De newsroom moet in onze ogen dan ook altijd ten gunste van de klant zijn en niet ten gunste van welk systeem dan ook. Daar komt nog bij dat deze oplossing ook vanuit SEO-perspectief interessanter is. In het nieuwe pr gaat het niet alleen om "genoemd" te worden maar ook om gevonden te worden.

Zitten journalisten wel te wachten op Social Media Releases ?
Zoals bij zoveel vragen: it depends. Je moet datgene doen wat nodig is en wat werkt. Bij het oldskool persbericht was het in ieder geval altijd zo dat je van mailbox naar mailbox stuurde. Dat is vaak zonde.  Soms heeft een journalist geen tijd en valt je goed geschreven persbericht even in de prullenbak. Door een plekje op de eigen site te geven voor nieuws wordt je in ieder geval gevonden. Afhankelijk van je doelstellingen en doelgroepen kun je er voor kiezen om je persbericht te verrijken met extra beeldmateriaal, video's etc. Daarnaast is nieuws niet alleen voor journalisten maar ook voor bloggers en consumenten, die weer anders met content omgaan. Een Social Media Release is niets meer dan een plek die het eenvoudig maakt voor mensen - of dat nu journalisten, bloggers of consumenten zijn-  om hun nieuws te componeren met kwalitatief goede content. En in het laatste zal altijd de crux blijven zitten.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief