Wat communicatiestudenten moeten willen leren

Blog
Opinie
Jos Govaart
05-09-2016
Vandaag mocht ik bij de Hogeschool Rotterdam de kickoff van de minor PR: Creating Stories verzorgen. Ik kan me best voorstellen dat de presentatie die ik hield wat anders was dan wat veel studenten hadden verwacht. Creating Stories klinkt als een zeer inspirerende en creatieve titel. Lekker veel voorbeelden vuren dus. Wie ons Coopr Model bestudeert zou dan denken dat het vooral gaat om de stap "Creativity" en "Content". Waar ik het minstens zo veel over gehad heb, is de laag "Insights" en de laag "Measurement".  Niet sexy, maar wel belangrijk. Inmiddels geef ik al een jaar of zes (gast)colleges aan Hogescholen. Het goede nieuws: de opleidingen zien er 600% beter uit dan toen ik op de opleiding rondliep. Het andere goede nieuws: Studenten kunnen waarschijnlijk nog heel veel verbeteren.

Word ergens goed in!
Ik schreef twee weken geleden al iets over 8 mogelijke rollen waarmee je het verschil kunt maken. Één persoon die goed is insights, strategie, conceptontwikkeling en ook nog een goed mediaplan maakt, geen detail vergeet in de uitvoering en ook nog even alle data analyseert, ga je niet in 1 persoon vinden. Tegelijkertijd willen klanten in veel gevallen praten met de mensen die een heel project/account kunnen overzien. In mijn perspectief is het voor studenten goed om de basis generalistisch te laten zijn. Maar durf bij het afstuderen ergens voor te kiezen.De mogelijke richtingen die ik dan voor me zie zijn:
  • Visual Storytelling
    Uit diverse onderzoeken blijkt, dat mensen minder tekst lezen en steeds meer video bekijken. Dat geldt zeker niet alleen voor de YouTube-generatie maar zeker ook voor 65+'ers. Studenten die zich nu zelf onderdompelen met kennis en met name kúnde, kunnen het verschil maken. Dompel je dus onder in de vele cursussen die Lynda.com biedt. En ga oefenen en dingen máken.
  • Data en Analytics
    Veel mensen hebben hun monden vol van Big Data zonder precies te weten wat zij bedoelen. Wij geloven meer in Small Data. Dat ene inzicht dat leidt tot een bijzonder verhaal. Jody schreef daar een mooi verhaal over ten aanzien van de hergeboorte van LEGO. Maar ook graven in tools als Google Analytics, MOZ, Coosto, Traackr moet je leuk vinden en kun je handigheid in krijgen. Dat vergt geduld en een andere manier van werken.
  • Context en Insights
    New Business pitches win je vrijwel nooit vanwege het beste idee. Die win je omdat je er blijk van geeft dat je (de wereld van) je klant volgt, goed kent, je weet hoe de lijntjes lopen en wat belangrijke trends zijn. Als je in staat bent om hét inzicht eruit te tillen waarop je een PR-strategie kunt baseren, dan win je.
  • Taal!
    Ik vind taal onderschat onder studenten. Je moet als schoolverlater ervoor zorgen dat je basisvaardigheden in orde zijn. Ik raad dus alle studenten aan om een blog te beginnen. En doe het vooral eens over een niet zo voor de hand liggend onderwerp. Pak iets wat de actualiteit raakt, iets waar je mensen voor moet bellen voor interviews, iets waar je research voor moet doen. Dan kun je datgene wat je onderzoekt op een goede manier onder woorden brengen. Schrijven is een ambacht. Hoe vaker je schrijft, hoe beter het zal gaan.
Leer winnen!Tijdens mijn eigen opleiding moest ik (heel) veel communicatieplannen schrijven. Ik ben blij dat de realiteit op veel opleidingen nu totaal anders is. De reële wereld is veel meer ingetreden dan destijds het geval was. Talent dat nog ontwikkeld kan worden is de "saleskant" van ons vak. Hoe verkoop je een verhaal of een idee. Daar zijn diverse technieken voor. Te vaak zie ik dat dat beperkt blijft tot het enthousiast verkopen van zichzelf of een idee. Terwijl het gaat om de klant. Om zijn/haar wereld.

Integreer andere vakken in je communicatieopdrachten
Het leuke van de opleiding nu is dat studenten nu PR-bureaus gaan "oprichten". Het lijkt mij bijzonder verstandig als in die context aandacht is voor het bedrijfseconomisch aspect. Zowel voor het bureau zelf (hoe ga je geld verdienen, zorg je dat er salaris binnenkomt, en waar ga je kosten maken), maar ook zeker ten aanzien van je klanten. Ik vind dat je als communicatieadviseur een balans of resultatenrekening moet kunnen lezen. En dat je moet weten wat een termijn als EBITDA betekent bijvoorbeeld. En dat je duiding kunt geven aan een verlies- of winst van de onderneming waar je naar kijkt.

De echte wil om de beste te willen zijnMaar het belangrijkste waar studenten aan moeten werken: De beste willen zijn. De opleiding communicatie is geen garantie op een baan. De vraag naar keihard specialisme in combinatie met generieke vaardigheden zal er zijn. En daar zijn maar een beperkt aantal banen voor beschikbaar. En als je een baan hebt, dan begint het pas. Je moet je bij je eerste baan echt een paar jaar de blubber werken en het verschil maken. Daar leg je het fundament voor de rest van je loopbaan.Voor alle studenten: veel succes en geef gas de komende jaren!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief