Wat is de beste dag voor een persbericht?

Blog
Opinie
Jody Koehler
03-05-2011

Stel je stuurt een persbericht uit op de dag dat Osama bin Laden wordt gedood. Of Pim Fortuyn wordt vermoord op de dag dat jouw nieuws wereldkundig had moeten gaan. Of een tsunami overspoelt met brute kracht een groot deel van een land. Er zijn genoeg voorbeelden te geven waarbij PR inspanningen tevergeefs kunnen zijn geweest. Geen slechte PR, maar ook nieuws kent heftige concurrentie. En die komt soms uit totaal onverwachte en ongewenste hoek. Vrij regelmatig voeren wij als PR bureau met onze klanten ook discussies over de vraag; 'Wat is nu de beste dag om een persbericht uit te sturen?' Zondagmiddag kan prima werken, behalve gisteren dan. Ook op een vrijdag kan een persbericht wonderen doen, maar dan moet er niet getrouwd worden door een Kate of William. Of een woensdag, zo lekker midden in de week. Dat kan prima werken zolang er maar geen prominenten komen te overlijden. Het antwoord op de vraag 'Wat is de beste dag?' is dus eigenlijk best lastig te beantwoorden. Vandaag 10 tips om je verder te helpen bij dit dilemma!  

'Dit' persbericht
Vraag het 10 verschillende PR adviseurs of persvoorlichters en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Of zelfs 20! Velen zullen uit eigen ervaring zeggen dat een maandag of dinsdag vaak een prima keuze is voor het versturen van een persbericht. Of juist het midden van de week, nadat de gelovigen van 'de maandag' of 'de dinsdag' zijn geweest.  Het aanwijzen van een beste dag voor een persbericht is dus een goeie vraag. Maar, als je de vraag anders formuleert kom je misschien wel een heel eind. Want de vraag die je jezelf zou moeten stellen is wat mij betreft: 'Wat is nu de beste dag voor dit persbericht?' Een paar zaken waar je op kunt letten (en ervan uitgaande dat je nieuws hebt uiteraard!):

1. Op welke media mik je? Dagbladen hebben een andere behoefte dan maandbladen. Zorg dat je die behoeften kent!

2. Heeft het onderwerp betrekking op een bepaald thema? Maandbladen delen graag hun redactiekalender met je. Inzicht hierin kan cruciaal zijn voor jouw timing!

3. Heb je de journalist een 'heads-up' gegeven? Een belletje kan wonderen doen. Eerst het nieuws voorzetten en dan 1 minuut later inkoppen. Een persbericht waar een journalist van weet wordt beter gelezen.

4. Hoe snel kun jij schakelen met het nieuws? Kan een tv-ploeg direct jouw kant op komen of heb je weken voorbereidingstijd nodig om e.e.a. te organiseren?

5. Is er gedacht aan online back-up? Door het persbericht te optimaliseren voor zoekmachines kan een bericht ook later nog gevonden worden door andere media. Plaats deze dus op je eigen site en deel het ook via social media kanalen. Is SEO jouw doel? Dan speelt een dag of tijd minder een rol.

6. Heeft jouw industrie een nieuwsritme? Zorg dat je weet wanneer iedereen persbericht uitstuurt en zorg dat je op een andere dag en tijd contact zoekt met media. Wat als je maandagochtend om 09.30 uur veel concurrentie hebt maar op donderdagochtend om 10.30 uur niet.

7. Weet je al bijtijds dat het nieuws op die ene specifieke dag eruit moet, zorg dan dat je de beste tijd weet. Stem dit desnoods even 1 op 1 af met jouw shortlist van Tier 1 journalisten.

8. Meet, meet en meet. Er zijn diensten die precies aangeven wanneer e-mails gelezen en/of geopend worden. Leer van die data en zoek zo het ultieme moment.

9. Check de feestdagen en houd hier rekening mee. Kerstmis, Oud & Nieuws, Pasen, Koninginnedag... allemaal hebben ze eigen tradities op redacties. Maar wellicht ook in jouw branche of markt. Concurreren met een jaarlijks terugkerend rapport kan pittig zijn soms.

10. Gebruik Google Trends en de Google External Keyword Tool om te bepalen of er pieken zijn rondom onderwerpen of thema's en welke synoniemen te gebruiken.

... en de beste tip die ik je kan meegeven: vraag het de journalist of blogger zelf. Alleen hij of zij kan echt bepalen wat het beste moment van de dag of week is. Heb jij nog tips? Of het antwoord op de vraag 'Wat is nu de beste dag om een persbericht uit te sturen?' Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen en succesverhalen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief