Tegenwoordig kun je bijna alles leasen of huren voor een vast bedrag per maand. Denk bijvoorbeeld aan een auto, een cv-ketel en zelfs een fiets. Nu is het ook mogelijk voor een Fairphone. Zo heb je een duurzame telefoon voor een vast bedrag per maand. Maar hoe lanceer je zo’n nieuwe service aan een jonge doelgroep waarbij de smartphone het belangrijkste bezit is?
Fairphone Easy: huur een smartphone en lever hem na afloop in voor hergebruik of recycling
Doelstelling
Voor Fairphone hebben we een PR- en influencer marketing aanpak gecreëerd waar zorgeloos gemak, gebruiksvriendelijkheid en levensduur als een mantra in iedere stap worden doorvertaald. Met deze aanpak hebben we ons gericht op een jongere doelgroep tussen de 18 en 35 jaar oud.
Inzicht
Met de lancering van Fairphone Easy wordt ingespeeld op de behoeften van een nieuwe generatie smartphone gebruiker: één die geen eigen smartphone meer hoeft te bezitten, één die nooit meer rondloopt met een kapotte telefoon of een lege accu, één die een duurzaam statement maakt door een telefoon te lenen, en zich nooit meer zorgen hoeft te maken over de levensduur van haar smartphone. Met Fairphone Easy is alles geregeld voor een vast bedrag per maand. Hier hebben we onze PR- en influencer marketing aanpak omheen gebouwd.
Aanpak
Voortbouwend op de nieuwe type telefoongebruiker, hebben we een onderzoek uitgevoerd over het smartphonegebruik van 1.000 Nederlanders tussen de 18 en 35 jaar en in hoeverre zij openstaan voor het maken van duurzame keuzes als het gaat om hun smartphone. Het onderzoek toonde aan dat 1 op de 3 Nederlanders smartphones wil lenen en langer gebruiken om de milieu-impact te verminderen. Dit, en andere resultaten, vormde de basis van onze persbenadering rondom de lancering van Fairphone Easy en diende als nieuwswaardige conversatiestarter.
Resultaat
Gedurende de afgelopen maanden hebben we 18 clippings behaald, onder andere in WANT, Tweakers, Androidworld, Girlscene en Manify. Bij elkaar bracht dit een article reach van ruim 260.000. De samenwerking met influencers leverde maar liefst 115.000 impressies, 860 engagements en 153 clicks op.