Fanta daagt Nederland uit om drie knalroze #WTFanta smaken te raden

In mei lanceerde Fanta voor de derde keer de succesvolle #WhatTheFanta campagne; een jaarlijks terugkerende interactieve campagne die draait om de gloednieuwe, suikervrije Fanta. Een campagne die zich hoofdzakelijk richt op jongeren en daarom online en offline activaties combineert. Het doel van deze campagne is om zoveel mogelijk Fanta-fans de nieuwe smaken te laten proeven en stimuleren om de geheime smaakcombinaties te onthullen. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook voor het derde jaar vernieuwend blijft met een populaire campagne, en Fanta-fans in beweging krijgt om actief deel te nemen aan de zoektocht naar de nieuwe smaken?
Dit jaar spelen daarom PR, Experiental Marketing (XM) als sampling een belangrijke rol in de #WhatTheFanta campagne. Onder andere door het organiseren van city-takeovers, een activatie in Walibi Holland, inzet van influencers en een grootse PR-consumentenactivatie waar alle elementen samen komen. 
Concept
Het raden van de hints en het in beweging krijgen van de Fanta-fans vormt de rode draad door de gehele campagne. Dit jaar introduceert Fanta namelijk de smaakinformant: een insider die de geheimen over de nieuwe suikervrije #WhatTheFanta-smaakcombinaties deelt door hints weg te geven. Met de #WhatTheFanta-campagne speelt Fanta in op de belevingswereld van de jongeren, waarbij dynamiek en interactie een belangrijke rol spelen. Door bijvoorbeeld de QR-code op een Fanta-verpakking of buitenreclame te scannen of door te klikken op een online swipe-up, komen zij terecht in de online WTFanta-hub. Hier kunnen zij deelnemen aan missies om, samen met de smaakinformant, de verschillende smaakcombinaties proberen te raden. Hier hebben meer dan 50.000 consumenten aan meegedaan.
Aanpak
Om de online activatie te laden stonden in mei en juni steden als Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven en Utrecht in het teken van de kenmerkende, roze Fanta-kleur. In Walibi konden bezoekers op zoek naar hints met interactieve installaties waarmee de zintuigen werden geprikkeld. Extra PR aandacht voor de activatie in Walibi werd gerealiseerd door middel van winacties met onder andere mediaoutlet NSMBL. Alle campagneonderdelen kwamen op 11 juni samen tijdens de consumenten PR activatie op ‘Het Podium’, het roze stadspodium van Het Nieuwe Instituut van Rotterdam genaamd #WTFanta EXPOsed. Op het knalroze podium in Rotterdam kwamen de hints tot leven middels dans, kunst, performances en skate. Kaarten waren niet via de reguliere weg verkrijgbaar, maar alleen te winnen via give-aways met media en influencers.
Resultaat
Met de volledige PR-campagne is een bereik gerealiseerd van 1.928.584 door middel van 18 earned artikelen, zowel in trade als lifestyle media. De consumentenactivatie op het roze stadpodium zorgde voor een flinke extra buzz op social media. Denk aan 17 influencers, 24 posts, 108 stories met in totaal 12.070 likes, 417 comments en een geschat bereik van 1.45m.