De Belgische online apotheek Viata heeft een breed assortiment aan producten en geeft daarnaast ook online advies via een chatfunctie. Bij Viata zijn het echte apothekers en apothekerasistenten die je een advies op maat geven, in plaats van een chatbot. Apothekeres Annelies Verlinden van Viata merkte via deze online functie op dat mensen best wel wat vragen hebben over verzorging, medicijngebruik en medicijnbewaring. Daarom bracht Viata samen met Annelies de go-to guide ‘Medicijnwijzer’ uit.
Medicijnwijs met Viata
Doelstelling
Aanpak
In samenwerking met Wyngs agency hebben we voor deze campagne zowel pers benaderd als een influencercampagne opgezet. We hebben een persbericht gericht op lifestyle media opgesteld over het onderzoek dat Viata deed in België in verband met het gebruik van medicatie en het daarbij horende boek ‘Medicijnwijzer’. Daarnaast sloegen we de handen ineen met lifestyle- en mommy-influencers. Ze ontvingen het boek ‘Medicijnwijzer’ en een handig EHBO-pakket. Hierna deelden ze nuttige tips en weetjes uit het boek om hun volgers ‘medicijnwijzer’ te maken. Zo creëerden we awareness rond het boek en het gebruik van medicatie.
Resultaat
We behaalden mooie coverage in onder andere Het Laatste Nieuws, Feeling en Plus Magazine. Ook werd Annelies geïnterviewd op Q-Music door Maureen Vanherberghen. Dit leverde in totaal een bereik op van 1,5 miljoen. De influencercampagne zorgde voor een totaalbereik van 377.740.
Niet alleen via de online chatfunctie, maar ook uit onderzoek van Viata blijkt dat Belgen veel misvattingen hebben over medicatie en het gebruik ervan. Zo bewaart bijvoorbeeld 40% van de Belgen hun thuisapotheek op de foute plek: in de badkamer. In het boek ‘Medicijnwijzer’ geeft Annelies Verlinden op een toegankelijke manier antwoord op de 99 meestgestelde vragen en ontkracht ze verschillende fabels. Viata vroeg aan Coopr om awareness te creëren over het boek ‘Medicijnwijzer’ in lifestyle en social media.
In samenwerking met Wyngs agency hebben we voor deze campagne zowel pers benaderd als een influencercampagne opgezet. We hebben een persbericht gericht op lifestyle media opgesteld over het onderzoek dat Viata deed in België in verband met het gebruik van medicatie en het daarbij horende boek ‘Medicijnwijzer’. Daarnaast sloegen we de handen ineen met lifestyle- en mommy-influencers. Ze ontvingen het boek ‘Medicijnwijzer’ en een handig EHBO-pakket. Hierna deelden ze nuttige tips en weetjes uit het boek om hun volgers ‘medicijnwijzer’ te maken. Zo creëerden we awareness rond het boek en het gebruik van medicatie.
Resultaat
We behaalden mooie coverage in onder andere Het Laatste Nieuws, Feeling en Plus Magazine. Ook werd Annelies geïnterviewd op Q-Music door Maureen Vanherberghen. Dit leverde in totaal een bereik op van 1,5 miljoen. De influencercampagne zorgde voor een totaalbereik van 377.740.