Zomercampagne Madurodam

Help Madurodam middels een PR-campagne af van het ouderwetse, statische miniatuurimago. Door de bestaande (campagne) thema's en de merkessentie (het beste en mooiste van NL beleven) op een creatieve manier te laden willen we impact en exposure genereren, die uiteindelijk bijdraagt aan het beeld dat Madurodam een plek is waar je iets beleeft en leuk voor het hele gezin is.
Doelstelling
Hoewel Madurodam bekend staat om haar miniaturen, beleef je als bezoeker ook via attracties met digitale schermen, nieuwe technologie en interactieve shows de mooiste verhalen en momenten uit de historie van Nederland. Om dat te geloven moet je het ervaren en dat was nu precies ons doel van ons creatieve de PR-plan. Madurodam afhelpen van het wat gedateerde miniatuur imago.
Inzicht
De campagne is gebouwd rondom ‘beleven’: Madurodam is meer dan miniatuur, om dat te geloven moet je het ervaren. Kortom, moet je meemaken. Alle activaties zijn rondom deze kernzin gebouwd.
Aanpak
Gedurende drie fases zijn we verschillende samenwerkingen aangegaan met influencers en hebben we content gepitcht bij media. Voorafgaand aan de drie fases hebben we eerst een onderzoek uitgevoerd om te achterhalen hoeveel mensen op vakantie in eigen land gingen dit jaar. Aan de hand van de opgehaalde resultaten konden we een PR-plan uitwerken voor alle fases. Ook hebben we de samenwerking tussen Madurodam en Coopr aangekondigd, hier kwam mooie coverage uit.

Fase 1: Campagne gericht op hero attractie The Flying Dutchman
Ultieme bewijsvoering van PR-uitdaging (méér dan miniatuur, belevenis). Voorafgaand aan de campagne is onderzoek gedaan naar hoeveel mensen deze zomer nog in Nederland bleven. 

Fase 2: De overnachting in het park
Omdat bijna de helft van de Nederlanders deze zomer vakantie in eigen land viert, stelde Madurodam eenmalig het park beschikbaar als Staycation-locatie door een exclusieve samenwerking met Belvilla. Deze zomer maakte één gezin kans op een onvergetelijke beleving: een overnachting in familiepark Madurodam. Voor deze nacht toverde Madurodam de Schreierstoren speciaal om tot een unieke Belvilla vakantiewoning, zodat het gezin dus echt middenin het park overnacht. Het winnende gezin kreeg een geheel verzorgde exclusieve ervaring aangeboden, inclusief luxe diner en overnachting, met gratis toegang tot het park en de bijbehorende attracties, zowel overdag als na sluitingstijd. Influencer Stefan de Vries kreeg een primeurtje, hij sliep samen met drie vrienden als eerste in de torenkamer van Madurodam en kondigde vervolgens de winactie aan.

Fase 3: De Kids Take-over
Kinderen bedienen voor een avond de knoppen in Madurodam. Tijdens kids take-over hadden de kids het voor zeggen. Zou jij weleens zelf achter de knoppen van een pretpark willen zitten? Het startsein geven van een attractie, een uniek kijkje in de controlekamer of je ouders omroepen via de intercom? Geïnteresseerde kinderen maakten kans op deze beleving. Die avond hadden de kids het namelijk voor het zeggen. Het familiepark organiseert een kids take-over, waarbij van alles mogelijk is in het park wat normaal niet zou mogen. Het laten opstijgen van the Flying Dutchman? Stoelriemen vast en ready for take off! 
Resultaat
Behaalde KPI fase 1 - free publicity 
Verschillende mama titels zoals Kekmama, Ouders van NU en Kidsproof en influencers zoals More Than A Mom en Papa Jay zijn langsgeweest in het park en hebben hun bezoek meegenomen in artikelen, vlogs en Instagram content. 

Behaalde resultaten fase 2 - De overnachting
De overnachting met Stefan de Vries was een groot succes. Zijn vlog op Youtube heeft inmiddels 352.840 weergaven. Er zijn over de 3K aanmeldingen geweest voor de overnachting, op social media veel buzz onder de doelgroep. Wegens grote aantal aanmeldingen is er een tweede event opgezet; de kids-takeover. Meerdere artikelen verschenen in zowel tier 1 als tier 2 media. 

Behaalde resultaten fase 3 - De Kids take-over
Meer dan duizend inschrijvingen via social media, veel buzz en enthousiaste reacties van de doelgroep. Ook door media positief ontvangen, met give-aways via Kids Vakantiegids, Telegraaf Vrouw en Kek Mama en coverage in o.a. Dagblad070. Ook influencers met groot bereik gaven kaartjes weg: Morethanamom, PapaJay en de Nagelkerkjes. Tijdens de avond ook een aantal aanwezige influencers: o.a. Saskia van The Greenlist was aanwezig en deelde haar ervaringen op Instagram. Hiermee hebben we een verrassend nieuw concept voor Madurodam op de kaart gezet wat jaarlijks kan terugkeren.