Coopr breekt zijn stijl

Blog
Coopr Nieuws
Jos Govaart
11-05-2020
Vandaag presenteren wij onze nieuwe stijl. Of in vaktermen; onze nieuwe visuele identiteit. Totaal anders dan de vorige stijl die we hadden. Optimistischer, energieker en vrolijker. De timing had wat mij betreft niet beter gekund. We leven in een tijd waar optimisme en ondernemerschap belangrijk zijn om uit de huidige corona-dip te komen. Her en der, gloort na een aantal moeilijke maanden, weer wat licht aan het eind van de tunnel. Op die golf van voorzichtig optimisme, surfen we graag mee met onze club.
Club Offering...
Club. Het is stiekem een woord dat sinds onze oprichting vaak gevallen is. De naam Coopr komt ook vanuit Club Offering Online Public Relations. Een club zegt ook iets over winnen, saamhorigheid en ondernemerschap. Een club is een groep van mensen die er voor kiezen om bij elkaar te willen zijn. Met elkaar voor een gemeenschappelijk doel te gaan.

Als je gesprekken voert over je identiteit dan is het altijd goed om daar kritische vrienden bij te betrekken. Al in een vroegtijdig stadium, zo'n 10 maanden geleden, raakten we met Roel Stavorinus in gesprek toen hij bij ons te gast was in onze podcast Connect. Hij was helder in zijn oordeel over onze stijl. "Je doet jezelf tekort". Vanaf dat moment zijn we samen met Roel, Wardtaal en ons eigen designteam aan de slag gegaan. Met als hoofdmoot de input van onze collega's. En aan het einde van het liedje bleek de oplossing dus verrassend dichtbij te liggen.

Maar toen kwam Corona...

Nog nooit meegemaakt
De afgelopen twee maanden waren maanden waar we totaal niet op voorbereid waren. We hadden nog nooit meegemaakt dat een aanzienlijk deel van de omzet in een week tijd voor langere tijd weg is. Nog nooit meegemaakt dat een gedeelte van het werk simpelweg niet meer mogelijk was. Dat vraagt om verschillende dingen. Ten eerste hebben we de taak om de korte termijn beheersbaar te houden. We zijn een gezond bedrijf, hebben nog nooit een euro rood gestaan bij de bank. Maar toch. De marges in de bureauwereld zijn niet groot, en elke maand moet je je geld verdienen. Een maand gemiste omzet krijg je niet later terug. Ook wij moesten daarom enkele vervelende beslissingen nemen. En dat voelt best onrechtvaardig voor de mensen die het betrof.

Ondernemerschap en optimisme
Wat wij minstens zo belangrijk vinden, is dat we zo vitaal, sterk en optimistisch mogelijk deze crisis uitkomen. En natuurlijk is dat de ene dag gemakkelijker dan de andere. Maar gelukkig helpt onze nieuwe stijl daarbij. Dat is een mooi groot project waar veel collega's met hart en ziel aan werken. En dat zullen we de komende tijd blijven doen. We zijn, toen we afscheid wilden nemen van de oude stijl nadrukkelijk gaan nadenken over wat typisch Coopr is en lastig te kopiëren valt. Dat is enerzijds onze bedrijfscultuur en dus onze mensen. Anderzijds is dat wat we voor het vak willen betekenen en doen. Dat is vanaf dag 1 een drive van ons geweest en is het nog steeds. Daarom ook het onderdeel vakidioten op deze site. Daar lees je onze blogs, podcasts en de in onze ogen beste content uit het communicatielandschap. We hebben heel veel zin om daar de komende tijd extra gas op te geven.

Drie duidelijke expertisegebieden
Wat belangrijk is voor onze opdrachtgevers is wat we te bieden hebben. Het werd daarbij tijd om recht te doen aan de realiteit. Al sinds een jaar zijn we intern georganiseerd in drie duidelijke expertisegebieden: Corporate Communicatie, Brand PR en Content Marketing. Je kunt op onze case-overzicht een greep uit ons werk zien in al die expertises. Wij zijn er klaar voor!