Het persbericht: hoe en waar begin je?
Op het Coopr blog hebben we minstens al 15 keer over het 'persbericht' geschreven: de 10 geheime ingrediënten, 5 alternatieven, hoe vermoord je een persbericht, de 10 verboden woorden en ga zo maar door. Voor een pr-bureau als Coopr helemaal niet gek, want hoe je het wendt of keert een persbericht is en blijft een van de meest gebruikte pr-middelen. Ook voor Coopr dus. Maar hoe start je nu echt goed aan een persbericht?
Het persen van het bericht
Een goed persbericht is vakwerk. Dit weet ik nog ten tijde van de PR-Klaagmuur, waarin journalisten vaak hebben gezegd dat ze veel persberichten slecht vinden. Laatst moest ik voor een van mijn moeilijkste klanten weer een persbericht schrijven. Met moeilijk bedoel ik ingewikkeld, droog en technisch nieuws begrijpelijk maken voor mensen zoals jij en ik: de leken onder ons. De ontvangers waren in die zin wel technisch aangelegd, maar om het bericht nog enigszins breed uit te kunnen sturen was een vertaalslag wel nodig. Hoe ga je om met nieuwe informatie dat buiten je comfort zone ligt? Zijn de stappen voor het schrijven van een persbericht dan anders?
Back to basics
Normaal gesproken als je precies weet hoe het nieuws en dus het verhaal van jouw klant in elkaar zit, schrijf je het geraamte van een persbericht uit de losse pols. Maar deze keer ging het allemaal niet zo vanzelf en ben ik samen met de klant terug naar de basis gegaan. Hieronder een 5-stappenplan om informatie buiten je comfort zone begrijpelijk te maken in een persbericht:
Omdat het voor jou onbekende en/of moeilijke informatie is, dwing je jezelf om back to the basics te gaan. Want in principe doorloop je deze stappen ook als je het nieuws van je klant wel in een keer begrijpt, alleen sta je er dan minder bij stil. Er mag dan al veel geschreven zijn over het persbericht, maar ook voor een pr-middel als deze geldt: de basis blijft het belangrijkst.