schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
05-12-2024
Waarom merken en bureaus groeien met een strategische retainer zonder output-focus
In de bureauwereld is het uurtje-factuurtje een steeds vaker bediscussieerd model. Niet omdat het concept als zodanig verkeerd is, maar omdat het begint bij een fundamentele vraag: wat mag je als bureau eigenlijk factureren? En het eerlijke antwoord ...
05-12-2024
Een alternatief voor het klassieke ‘uurtje factuurtje’
Op Adformatie stelde TBWA/NEBOKO-baas (en VIA-voorzitter) Rik Ledder de klassieke vraag: hoe lang gaat het uurtje factuurtje model nog mee? Het zou immers onnodig veel druk zetten op een bureau en bovendien niet effectief zijn voor de merken waar ...
28-11-2024
Kan een rebranding een bedrijf redden van het merkenkerkhof?
In het Tijdschrift voor Marketing had je vroeger een rubriek: het merkenkerkhof. Daar stonden merken zoals Tjolk. Zonde, natuurlijk. Als mensen hun geld ergens anders gaan uitgeven, houdt het gewoon op. Afgelopen week zag ik in een verlaten ...
28-11-2024
Jaguar heeft recent een volledig nieuwe identiteit gepresenteerd. Met deze stap wil het iconische Britse automerk een andere doelgroep aanspreken en een frisse start maken. Maar hoe risicovol is zo’n grote verandering? Guillaume Furminger, ...
21-11-2024
Het boek Do Tell werd onlangs verkozen tot het beste marketingboek van het jaar. Terecht natuurlijk want het is een boek waarmee je als marketeer echt aan de slag kan. De auteurs geven immers een framework dat je kan hanteren als je gaat ...
21-11-2024
Hoe verslaan merken het cynisme over duurzaamheidscommunicatie?
Volgende week barst de Black Friday-gekte weer los: hét moment dat merken voor één week hun duurzaamheidscommunicatie even laten voor wat het is en aanmoedigen tot het kopen van - laten we eerlijk zijn - veelal totaal onnodige ...
14-11-2024
Waar AI ophoudt en menselijke creativiteit begint
Binnen ons bureau neemt het aantal gesprekken over de inzet van AI toe. De discussies die we het meest hebben zijn niet zozeer praktisch van aard, maar hebben vooral betrekking op de toegevoegde waarde van deze technologie versus de toegevoegde ...
14-11-2024
Onlangs sprak ik met Lisa van Noorden over haar boek ‘De Mondriaan van Marketing’. Ze is kunstenares en ontdekte dat creatief denken nog veel te weinig gebruikt wordt in de marketingwereld. Volgens haar is het maken van een goede campagne ...
07-11-2024
Er is weer een beetje gedoe in de marketingwereld en gelukkig maar. In een - opvallend - sterk verhaal van Adformatie (😉) vertelde Hoofd-Monk Victor Knaap dat hij zijn hele bureau gaat omvormen naar AI, alles wordt anders. Strateeg Marc ...
07-11-2024
Herrie over schijntegenstellingen in marketing: tijd voor een nieuwe kijk
De afgelopen weken zorgde een kleine rel voor ophef in de Nederlandse marketingwereld. Victor Knaap, baas van Monks, luidde de alarmbel: de traditionele bureauwereld, zoals we die kennen, staat op instorten. Door de snelle opkomst van kunstmatige ...