About Freedom
Filmproject vraagt aandacht voor het begrip vrijheid

Filmmaker Barbara van den Bogaard heeft 2 korte films gemaakt die ontmoetingen tonen tussen verzetsmensen uit de Tweede Wereldoorlog en de jongere generatie die onlangs verzet hebben gepleegd in hun eigen land. Beiden kenden gevaar voor eigen leven. Aan Coopr is gevraagd om zoveel mogelijk publiciteit te behalen voor deze twee films.

Doelstelling

Het doel van de film campagne was: zoveel mogelijk jong volwassenen bewust maken van wat vrijheid eigenlijk betekent en dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. De films fungeren ook als conversatiestarter over topics zoals vrijheid en verzet. De doelstelling werd gemeten door middel van het aantal views en de hoogte van het uitkijk percentage.

Aanpak

De filmpremière van de twee films werd gehouden op het Albeda college in Rotterdam en was tevens de kick-off van de campagne. Ons videoteam heeft een impressievideo gemaakt van de kick-off. In aanloop naar de première is de filmmaker en een hoofdrolspeler uit de film gepitcht bij lokale media en TV talkshows voor een interview. Relevante influencers die zich mogelijk herkennen in een van de video’s zijn benaderd om een van de social media posts te endorsen. Na de première zijn de films via online advertising op Facebook, Instagram en YouTube 1 maand gepusht om zoveel mogelijk views te behalen.

Resultaten
  • Prognose was om 180K views te behalen van de twee films en de trailers. Dit zijn er 1,1 miljoen geworden, waarvan 319K bijna of volledig de films en trailers hebben afgekeken.
  • De social media posts hebben duizenden reacties ontvangen, een mix van positief en negatief, waarin mensen elkaar steunden of juist aanspraken op onjuiste aannames. Dit toont aan dat de films aanspoorde tot conversaties.
  • Bekende YouTuber Rutger Vink heeft een shout-out naar een van de films geplaatst in een Instagramstory. Hier was duidelijk zichtbaar wat de kracht van de juiste influencer kan zijn.
  • De sterke kwaliteit van de films sprak de kijkers erg aan. Facebook werkte als beste conversatiestarter. Instagram daarentegen minder.

Word jij ons volgende goede doelen-project? Klik hier voor meer informatie. 

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!