LinkedIn Top Startups Dit zijn de startups waar jij wil werken

LinkedIn publiceert een lijst die bestaat uit de 10 meest interessante jonge bedrijven waar Nederlanders graag voor zouden willen werken. De lijst bevat startups die op indrukwekkende wijze de aandacht trekken van professionals in Nederland. Het zijn bedrijven die snel groeien, in verschillende bedrijfstakken actief zijn, het beste talent aantrekken en vaak een impact hebben op de manier waarop we werken en leven.
Doelstelling
Help ons mee de LinkedIn Top Startups-lijst onder de aandacht te brengen bij professionals via een geïntegreerde campagne waar PR, social en redactioneel samenkomen.

Aanpak
Earned media
De diverse startups in de lijst vragen om het creëren van verschillende verhaallijnen voor media. Zo focusten we ons op regionale en tech media, maar ook trade media op het gebied van HR & recruitment. We vroegen bijvoorbeeld aan de burgemeester van Helmond om een quote te geven voor het persbericht op de nummer 1 in de lijst (Lightyear uit Helmond). Op deze manier hadden we verschillende narratives voor de 1 op 1 pitch, maar ook meerdere persberichten klaarstaan voor publicatie op de dag zelf.
Owned / rented media
De redacteuren van LinkedIn publiceerden evenredig aan het persbericht de lijst op LinkedIn. Via het LinkedIn Twitter kanaal publiceerden we niet alleen de lijst, maar feliciteerden we ook de Startups uit de lijst. Verder retweetten we reacties en andere relevante content rondom startups.
We gingen bij de nummer 1 en 2 van de lijst langs voor een video. Daarin lichten HR professionals van de desbetreffende organisaties toe waarom zij denken een nr 1 startup te zijn voor werknemer. Ook vertellen zij in de video over de uitdagingen waar zij tegenaan lopen bij hun HR / recruiting strategie. Deze video’s distribueerden we via de social kanalen van LinkedIn.

Resultaat
Het AD interviewde de nummer 1 voor een exclusief artikel op de dag van de launch. Daarnaast leverden de persberichten zo’n 20 publicaties op. De video’s via social leverden met een klein campagnebudget zo’n 200.000 views op, waarbij de video’s 20% beter scoorden dan ingeschat.