Mediatraining voor Pathé theatermanagers

Als theatermanager bij Pathé ben je dagelijks verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen in de bioscoop. Zo ben je het aanspreekpunt voor het personeel, de bezoekers én het Pathé hoofdkantoor. Maar ook journalisten zien jou als een bron voor informatie. Hoe bespreek je met hen onderwerpen zoals een verbouwing of investering, maar ook lokale concurrentie of calamiteiten? Wat wil de theatermanager graag zelf vertellen, en wat juist niet? En hoe onderhoudt je goed contact met belangrijke perscontacten, resulterend in een samenwerking waar beide partijen baat van hebben? Coopr verzorgde in de zomer van 2019 voor maar liefst 28 theatermanagers van Pathé een tweedaagse mediatraining om goed voorbereid te zijn op al deze vragen.
Doelstelling
Verzorg een interactieve en toegankelijke mediatraining voor zowel nieuwe als meer ervaren theatermanagers en breng ze up to date op het gebied van PR, media, nieuws en woordvoering.

Aanpak
De tweedaagse mediatraining bestond uit twee instapniveaus en meerdere onderdelen. ‘s Morgens werd begonnen met een plenaire theoretische sessie over het nieuws anno 2019, do’s and don’t tijdens gesprekken met media, kernboodschappen formuleren en overbruggingstechnieken. In de middag werden de theatermanagers uitgedaagd om de theoretische kennis van die ochtend toe te passen bij print-, radio én tv-interviews met de mediatrainers van Coopr. Er werden onderwerpen aangekaart zoals investeringen, het zomerseizoen maar ook concurrentie en veiligheid. Tevens confronteerden we de theatermanagers met een onaangekondigde vlogger, die hen op camera met lastige vragen overviel en verraste met een nieuwe realiteit. Afsluitend werd een persconferentie nagebootst met een calamiteit in een van de bioscopen.
Resultaten
De training kon in de evaluatie rekenenen op een prachtige score van gemiddeld 4,5 van totaal 5 punten voor de opzet, inhoud en trainers. De theatermanagers waren vooral onder de indruk van de kennis van alle Coopr trainers over Pathé en actuele issues. De wens is uitgesproken om de mediatraining een jaarlijks terugkerend moment te laten zijn.